Dette har jeg med når jeg er på på langtur

 


Jeg pakker alltid med meg for mye når jeg reiser. Jeg bruker å ha dømmer om at jeg er på reise og har glemt ditt eller datt her eller der...Det er slitsomt!! Likevel, noe av det jeg tar med har jeg absolutt behov for, og når jeg reiser mer enn en måned, er følgende ting med i kofferten:

1. En bil! Ha ha, i hvert fall en leiebil, når jeg drar til Kypros. På Kypros kjører alle, jeg ser av og til en buss, men for å komme til alle små og store steder har du bruk for bil. Denne gangen bruker jeg et utleiefirma som heter Kosmos. De kan møte deg på flyplassen og gi deg bilen, og når du skal dra kommer de og henter den der. Det er genialt og sparer både tid og penger. I bilen har du alltid med pass og sertifikat. Du har også med en hodelykt for det er kjekt å ha med. Ha litt vann og litt kjeks og badetøy og håndduk. Går du tur er det kjekt å ha noe å sitte på, og et varmt alternativ er vindusfoliematte som du kjøper for 5 euro på bensinstasjon. Helt genialt å ha på stranda og andre steder der det kan bli kaldt å sitte lenge. Da sparer du deg en forkjølelse også!

Jeg reiser alltid med en svær Bergans 95 liter ryggsekk. Det er lett å hive alle tingene i den, og lett å bære om du bytter bosted ofte. Da slipper du også å trille koffert i grus og sand. I tillegg er det rumpetaske innbygget inryggsekken. Men jeg har også en rumpetaske. Der har jeg mobil og penger og litt antibac og solstift. Kjempelurt! Under reisen har jeg rumpetaske som er innbruddssikker for å ha pass o.l. i.

Inne i feriekåken bruker jeg spasandaler, og så har jeg åpne sneakers i tillegg til Goretex vandresko.

I toalettmappen er det plaster og gnagsårplaster, Paracet og influensamedisin, halspastiller, et par kompresser og bandasje, og så alt det andre som er vanlig. Det er flust av apotek men ha med et minimum av førstehjelp til mindre hendelser.

Lader og headset til mobil må du vokte med ditt liv.

I tillegg til mobil og IPad har jeg også med en reserve mobil i fall telefonen skulle bli borte eller bli ødelagt. Solbriller og caps. Er det vinter, ta med skjerf/sjal, lue/pannebånd, og hansker. Jeg har med en grei allværsjakke og dunvest, samt en genser fra Tufte der halsen kan tas av, den er topp. Har du stillongs er det OK, hvis ikke tar du en joggebukse under en tykkere utebukse. For penbruk har jeg et par bluser og et skjørt. Dongeri og T-skjorte er også bra. Koseklær er viktig og særlig på vinteren i Kypros da det avhengig av hvor du bor kan bli litt kjølig også innomhus. Et par gode tykke sokker er godt å ha, eller lange varme strømper. Og bruk gode sportssokker og ikke slike som gir deg gnagsår om du går tur i fjell og mark.

Et par pysjamaser er noe jeg MÅ ha, nei jeg sover ikke bare med Chanel No5, så er det sagt. Har du klær du aldri bruker? Ta med noen og bruk dem der nede, vask dem før du drar og lever dem til veldedighet, de har containere på Kypros samme som vi har i Norge.

Ta med EN bok. Husk på Kypros kan du se TV som i Norge og Netflix, og på de fleste overnattingssteder finnes det bøker andre har lagt fra seg.

Jeg har med en god svippsekk når jeg drar på dagsturer, det anbefales. Hva angår mat finnes alt her nede, savner kun knekkebrød selv om jeg så Ryvita i en butikk. Men liker jeg Ryvita? Nei!



Kommentarer

Populære innlegg