Anita tester vedbriketter fra Europris

To slike vogner ble det.
I dag prøvde jeg for første gang å fyre med vedbriketter i mine foreldres ovn.

Dette er hva en brikett er:


"Brikett er en fornybar energikilde som er laget av treflis, skogsavfall, sagbruksavfall, torv eller landbruksavfall.


I Norge er så godt som all produksjon basert på treflis.

Biomassen blir komprimert eller presset til stavformede kubber med en diameter større enn 25 millimeter.

Biomassen blir normalt presset sammen uten bruk av bindemidler. Brikett levert i bulk har typisk en diameter på 55-75 mm."

Min søster ringte min mor

som igjen ringte meg. I dag er det kampanje på vedbriketter fra Europris, fikk jeg vite, kun ti kroner for en tolvpakning briketter, som hver utgjør 5kw. Det må jeg prøve, tenkte jeg, og to timer senere var jeg hjemme med 20 kg vedbriketter, som jeg har stablet pent.

Han fyren som solgte, anbefalte å bruke briketten på allerede glødende underlag, det vil si, at man fyrer opp først. Det hadde jeg allerede gjort, og la briketten pent oppå glørne.

Tre-fire briketter senere kunne jeg trekke min første konklusjon, og det er at dette var et riktig godt kjøp.

Ikke den helt store kosen

Nei, det var ikke den helt store kosen med en enslig brikett, men den tok greit fyr, og holdt det gående i en liten time. Og etter hvert merket jeg også at den hadde varme å gi fra seg til omgivelsene.

Jeg har også en turøks, og jeg hugget briketten i to, det synes jeg gjorde susen, men det ble selvsagt litt grisete.

I tillegg la jeg litt småved sammen, og det var det som skulle til for å få en grei peisopplevelse. Den ga litt damp fra seg, eller noe sånt, for glassene ble litt hvite. Eller skyldes det kanskje noe annet? Hmm, vet ikke.

Er det farlig å fyre med briketter

Dette har jeg hørt: Fyr kun én brikett av gangen, i hvert fall til du ser at du har kontroll på at ovnen ikke blir for varm. Deretter kan du jo gjøre som meg, legge inn en halv brikett og se hva som skjer.

En spesialist fra Dovre skal ha sagt at du skal bare legge inn brikett i f.eks Sense peisovn, mens "min mann" fra Jøtul fraråder det. Det er i alle fall ikke farlig sånn uten videre, men sjekk andre nettsteder for jeg tar ikke ansvar for dine handlinger. Bare så det er sagt.

Ha en fin kveld!


Kommentarer

Populære innlegg