Det er alltid plass til en pjalt til!

Her får du verdens beste pjalt.
Ikke visste vel vi hva pjalt var før vi reiste til Røros. Men vi visste at man MÅ ha pjalt når man er på Røros. Derfor ble oppholdets første stopp Trygstad Bakeri i Kjerkgata, der vi kjøpte både pjalt, salat, kaker og baguette. Da vi var innom, feiret bakeriet sitt 110-års jubileum. Så vi følte oss som storfine gjester, og alt vi spiste og drakk svarte til forventingene.

De har nydelig mat, deilige kaker, og velsmakende kaffe med gratis påtår. Jeg prøvde meg på en spansk en og spurte om jeg kunne få oppskriften på pjalten, men den var hemmelig, den, og det visste jeg vel egentlig på forhånd, selv om jeg gjorde meg svært uskyldig og tilforlatelig.

Så hva er en pjalt, egentlig? Pjalt er et bakverk som ligner i form og størrelse på et polarbrød. Men den har et helt annet innhold, og den stekes på takke. Vi kjøpte med oss flere pakker for å ta med hjem og by på, og målet er selvsagt å prøve å lage den sjøl. Vi spiste den med smør og brunost, og det smakte himmelsk sammen med en god kopp fruktte.

Jeg fant denne oppskriften på pjalt på nettet, og den må vi vel alle sammen prøve å lage:

Ingredienser:2 kg hvetemel
0,5 kg rugmel
2 l kulturmelk
5 dl seterrømme
2 dl søt fløte
100 g smør
1 liten kopp lys sirup
3 ss salt
2 ss hornsalt
1,5 ss natron

Slik gjør du:
• Visp sammen kulturmelk og seterrømme.

• Smelt smøret, og bland smør og sirup. Ha det i bollen med melk og rømme.

• Ha i resten av ingrediensene. Rør lite så deigen ikke blir seig.

• Kjevle forsiktig ut små leiver, cirka en centimeter tykke. Stek på svak varme i panne eller takke.

• Pakk den nystekte pjalten inn i klede så den ikke blir tørr.

 Og om du ikke gidder lage pjalt selv, er det Trygstad bakeri som er første stopp når du kommer til Røros. Ja, vi fikk deilig karbonade på Kaffistuggu, men den ferske erterstuingen som tilbehør skapte litt luftproblematikk utover ettermiddagen, he he.
Se for et lekkert bakeri!

Kommentarer

Populære innlegg