Tyrkiske kjøttkaker i tomatform

Enkelt og fantastisk godt.
Tyrkisk mat er velsmakende. Her kommer en oppskrift på nydelige kjøttkaker som du kan servere med lettlaget couscous til.

Kjøttkaker:

400 gram kjøttdeig (jeg foretrekker Gilde)
1/4 ts allehånde, kanel og finraspet muskatnøtt
1 ts malt spisskummen
1/4 finopphakket løk
1 strøken ss salt og 1 Ts pepper
1 Ts paprika
1 egg
Brødrasp av 1 brødskive.
Jeg hadde også i litt cajun krydder og Santa Maria spicy pizzakrydder. Så hvis du vil ha boller med litt kick i, bruker du det du liker best, eksempelvis chili.
2 ss hakket bladpersille
1 fedd hvitløk

Slik skal det se ut før du har over tomatsausen.


Alt dette blandes godt. Så former du avlange kjøttkaker med hendene, 9 stk på ca 60 gram hver.

I ettertid har jeg laget kjøttbollene i halv størrelse.

I formen:

4 poteter i tynne skiver
1 gulrot i tynne skiver
1/2 paprika i skiver
1 glass passata, Englamark pastasaus fra Coop, pluss 3 dl vann (6-7 dl væske til sammen)
2 ss tomatpuré
1 ss salt
1 ss paprika
1 Ts spisskummen
2 ss olivenolje.

Ha olivenoljen i bunnen av en stekeform. Forkok grønnsakene 10 minutter i en kjele og hell av vannet, ellers blir de aldri ferdige. Jeg pleier å koke gulrøttene noen minutter først før jeg tilsetter andre grønnsaker. Du kan også ha noen litt tykkere squashskiver med i blandingen.

Ha over grønnsaker. Legg kjøttkakene over. Miks alt av tomat og vann med krydre og hell over. Stekes i 45 minutter til 1 time på nest laveste rille uten lokk på 200 grader.

Tomatblanding: En enklere og like god variant er å ha to glass pastasaus i og spe ut med litt av kokevannet fra grønnsakene. Jeg bruker Eldorados arrabiatasaus da den har mer kick i seg på smak.

Om du vil doble porsjonen med kjøttdeig er det bare å øke på med krydre og løk, klappe deigen flat og legge den i fryseren til neste gang du har lyst å lage denne middagen.





Kommentarer

Populære innlegg