Nydelig ishavsrøye stekt på gass

Sløyet, vasket og tørket.
 Jeg elsker å koke på gass, og aller helst på ved. Men da jeg kjøpte en gasskomfyr, ble jeg grusomt skuffet over komfyr-delen. Uansett hva jeg stekte, smakte det gass av det. Da snakker jeg om brød/pizza. Komfyren ble koblet fra og levert tilbake raskere enn svint, og takk og lov for at det var Coop Obs sin, for de tok den tilbake med et SMIL.

Likevel har jeg kjøpt en liten gasskoker fra Biltema, med tilhørende gasspatron, og med den får jeg stekt enkelte retter som trives med rask varme som gass jo er. Wok er bra, og steking av fisk.

I går stekte vi en aldeles nydelig ishavrøye som var på tilbud på Coop Mega, og nå vet vi nøyaktig hva som skal til for å skape et enkelt gourmetmåltid av den.

Marinaden lager du slik: 

3 ss knust hvitløk (glass fra Blue Dragon)
1/2 presset fersk sitron
1 ss salt
1/2 ss pepper

Gni marinaden inn i fisken, på innsiden og utsiden. Lag tre hakk i fisken på begge sidene og bruk fingrene til å dytte inn marinaden.

Dynk den i en lav flat bolle med hvetemel, sånn at den er skikkelig hvit og fin.

Sett på gassapparatet, gjerne under viften (bare det er god nok avstand opp), og ha på ei svær stekepanne som du har god stekeolje i. Anbefaler å bruke en frityrolje, for her blir det varmt! Stek i ca 10-25 minutter, vend av og til. Fisken er ferdig når den løsner fra beina.

SPIS!!!!

Kommentarer

Populære innlegg