VERDENS BESTE BRØD FRA SCHAKENDA


Ja, jeg har både kjøpt meg kjøkkenmaskin og bakebok! Og her er oppskrift fra boka til Morten Schakenda, som jeg har tilpasset litt. Dette er et forholdsvis lyst brød, som likevel gir en sunn følelse.

1 1/4 kg hvetemel
50 gram av hver av disse:
grov sammalt rug, siktet rugmel, sammalt spelt, sammalt hvetemel, havremel
40 gram maltekstrakt
1,2 liter vann
2 ts salt
15 gram gjær

Ha vann i bollen og alle ingredienser utenom gjær og salt. Bruk kjøkkenmaskin og elt i 2 minutter, og vent i 30 min. Rør gjæren ut i litt lunkent vann, og tilsett i deigen, tilsett også saltet. Rør godt rundt. (Tips: Mens deigen røres bruker jeg ofte K-visp for å få det ordentlig gjort. Bruker deretter eltekroken når det skal eltes lenge.) Elt i 15-20 minutter i sakte fart og 2 minutter på rask fart. Deretter har du deigen over i en stor bakebolle og lar den heve under plast i 3 timer. Nå tar du deigen og velver den på et melet underlag, og deler den i tre store stykker. Hev under plast en time til. (Tips: Sprayer plastfolien med bakespray, så kleber den ikke til deigen.) Ha deigen i tre 2 liters smurte brødformer, hev til dobbel størrelse (minst en time til, jeg venter med å steke til den har hevet over formen). Forvarm ovn til 220 grader, hiv inn en halv dl kokende vann, og sett brødene raskt på rist på nederste rille (eller nest nederste om du har en stor ovn) og lukk døra. Etter 5 min. senker du varmen til 180 og steker 40 minutter til. Ha gjerne bakepapir over brødet siste minuttene dersom det allerede har fått fin farge. Ta ut og avkjøl på rist.

Beste brødet jeg noengang har smakt!

Kommentarer

Populære innlegg