Helstekt fisk med hvitløk- og -sitronmarinade

Jeg og min mann har nettopp vært i Lisboa, og jeg klarte faktisk å spise meg slankere, til tross for mye deilig mat og ikke minst: bakverk som jeg ellers ville unngått.

Nå, da vi er hjemme igjen, er det noen (les: min mann) som har fått ny inspirasjon på matfronten. Med i bagasjen hadde vi flere glass med en type hvitløkspasta, som var nydelig da vi stekte hel fisk på gassbluss i den lille loftsleiligheten vi bodde i.

Det ble derimot ikke full suksess da jeg dyppet skinnfrie torskebiter i denne massen + litt sitronsaft, og stekte den på kokeapparatet hjemme. Ikke bare stinket det hvitløk i hele leiligheten, torsken trakk inn så mye hvitløk at han syntes det ble i det meste laget.

Det syntes jeg også, men fordi torsken var av god kvalitet, og godt stekt, spiste jeg det meste...

Men om du har en middels stor fisk som du kan steke rett i stekepanna, er dette Kalle sin framgangsmåte. 

Og ja, det smakte faktisk enda bedre enn det vi fikk servert ute.

Du trenger:

1-2 stk fisk, ca 500 gram hver, sløyd og vasket.
2 ss most hvitløkpasta
1 ss presset fersk sitron
salt og pepper
fersk-kuttet koriander.
Dette gjør du:
Bland alle ingrediensene og stapp dem i fisken, og gni dem utpå fisken. Stek ca 20 minutter.
Spis med ris og salat/grønnsaker.

Kjøkkentjeneste på feriehybelen.

Kommentarer

Populære innlegg