Anitas beste Tiramisu

Jeg har til dags dato ikke truffet et menneske som IKKE liker Tiramisu, italienernes nasjonal dessertkake.

For noen år siden lette jeg opp originaloppskriften, som forøvrig er uten alkohol, laget den, men det ble ikke en suksess i heimen.

Nå har jeg en ny oppskrift, og tilbakemeldingene jeg får er at denne er aldeles nydelig. 

I og med at vi er blitt laktoseintolerante, får du denne oppskriften til seks-åtte porsjoner. 

Slik lager du fyllet:

3 eggeplommer
3 ss sukker

Pisk eggedosis av dette. Jeg pisket for hånd, men du kan selvsagt bruke mikser og gjøre den skikkelig hvit.

3 dl kremfløte, laktosefri
3 ss sukker.

Piskes til krem. Tar ca 5 minutter.

200 gram Filadelfia-ost, naturell, laktosefri

Bland ost med krem og eggedosis. Viktig å unngå klumper.

Da har du kremen. Obs: Kan også ha i litt vaniljesukker/ekstrakt i eggedosisen.

Bunnen lager du slik:

Fingerkjeks (Lady Fingers), 1 pk, kjøpte på Spar.
5 ss ferdiglaget espresso/sterk kaffe (jeg bruker Nescafe original pulverkaffe, den er enkel og god!)
1 ss sukker
2 ss Amaretto-essens (kjøpes blant annet på Partyman)/ likør

Dypp fingerkjeksen raskt i blandingen av kaffe, sukker og essens. Legg den i en firkantet form, gjerne i glass (for det ser lekkert ut!) sørg for at det dekker bunnen. Ha over 1 lag krem. Legg nytt lag med fingerkjeks, ha over krem. Har du liten form, kan dette rekke til tre omganger? Har du stor form, kan du sikkert doble oppskriften.

Sett Tiramisuen i kjøleskap 4-5 timer, eller over natta. Holder seg godt i kjøleskap.

Når du serverer har du over:

Revet Plamil melkefri sjokolade (ikke mørk) eller vanlig melkesjokolade.

Dette blir suksess som dessertkake! Alle kommer til å digge den!




Kommentarer

Populære innlegg