Det hjelper å klage

Jøtul F 165 BP
Kjære lesere. Kjære venner. Kjære ukjente følgesvenner i det store vintermørket som omhyller oss. Kjære alle frossenpinner som også ønsker å ha det varmt. Og alle dere som trives når det er litt svalt.

I dag har jeg endelig fått avklaring på hva slags ovn vi skal få byttet med. Jøtul F 165 skal heretter pryde min stue, og varme min kropp og min sjel i de lange vintermånedene.

Jeg er svært fornøyd med Byggmakker sin håndtering av saken, de har vært helt topp og utvist super kundeservice.

Hvor skal røykrøret settes inn bak, sa du?

Flere fagfolk sitter hoderystende igjen, og gjerne med et litt oppgitt smil, "hvordan skal vi montører forholde oss til dette?" type holdning etter at lille superspesialisten meg skulle velge en ovn som passet inn i pipehullet til Uniq1.

Grunnen til at jeg ønsket dette, var for å unngå nok en stor monteringsjobb der kanskje det gamle pipehullet måtte mures igjen, for å lage nytt hull, som så måtte herdes, osv.

På Nordpeis sin nettside stod det at stussen på røykhullet var på 91 cm. Da jeg ringte forhandleren Nordpeis, sa han fyren at det var 92.1. På Byggmakker sin side står det 92,1, og det samme gjør det i min monteringsanvisning. Disse tallene står om hverandre overalt på nettet.

- Ingen ting forundrer meg når det gjelder Varde, sa en mann til meg i dag, og det har i sannhet vært litt av en reise.

Stor forvirring

Det viser seg at ingen av disse målene stemmer. Den er nemlig 90,3 cm høy, fant min mann på Byggmakker ut i dag, etter å ha målt den fysiske ovnen. Det er en differanse på 1,8 cm, noe som betyr MYE når en ovn skal monteres, og det skal tas ut hull.

For oss betød denne forskjellen på en Jøtul 263 og en Jøtul 165, to ganske like ovner, men med forskjell pris, og 263 har konveksjon. Til slutt viste det seg at montøren hadde laget hull i pipa etter bruksanvisningen, og ikke etter ovnen. Derfor vil en 165 kanskje passe rett inn, i motsetning til det vi alle skulle kunne tro etter informasjonen man finner der ute.

Så det er bra at lille Anita følger med. Hun stusset selv over stusshøyden, og hun ga seg ikke før hun fikk alle fakta på bordet. Konsekvensen er at vi får en ovn som er like bra som F 263, og billigere. Og den passer kanskje rett inn i hullet. Hurra!

Stalltips før montering av røykrør:

Røret skal ALLTID gå rett fram eller opp fra ovnen og inn i pipa.


Kommentarer

Populære innlegg