Vinner-pizza i crunchy stekeform

Jeg er nok en av mange pizzaentusiaster som gjør MYE for å "forske" fram den ultimate pizzaopplevelsen. Jeg har eksperimentert mye med deigen, og hvordan pizzaen skal stekes. Men nå begynner jeg å bli fornøyd!

Hemmeligheten ligger i å ha en god stekeform med hull under. Glem kompliserte pizzasteiner og vedfyrte ovner. Når du har brukt DENNE, har du endelig kommet hjem.

Dette trenger du:

1 porsjon Anitas kjøttsaus
Denne kjøpte jeg på Traktøren.
 
1 hakket løk
4 fedd hvitløk, etter smak
400 gram kjøttdeig, jeg bruker Gildes
1 boks hakket tomat/plommetomat, jeg bruker Mutti eller Biona
2-3 ss tomatpuré
2-3 dl vann
salt/pepper/paprika, ca 1/2 ss av hver
Pizzakrydder (jeg bruker Santa Marias)
2 små ts tigersaus eller noen dråper cajennepeppersaus
1 ts brunt/hvitt sukker
*Dolly Dimples King Kreole krydder er mitt favorittkrydder som topping)

Stek løk i middels varme i en blanding av litt smør og olje (ca 1 ss av hver).
Skru opp varmen litt, og stek kjøttdeigen, del den godt opp. Så har du alle
krydrene over, og blander godt. Deretter har du i tomatpuré, og steker den godt
inn i blandingen, la den gjerne surre litt først i panna, med sukker over.
Nå har du i boksen med tomat, og fyll opp med 2-3 dl vann (ikke mer enn 3, men litt mer enn to, blandingen må ha litt væske å koke i). Rør godt, og kok under lokk på lav varme i 30 minutter. Rør av og til.
Her etterhever den fint.
 
Deig:

3 dl lunkent vann
7 dl hvetemel
1/2 pakke pizzagjær
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
1 ss olje (raps/olivenolje)

Bland alle de tørre ingrediensen, og ha i væske. Rør godt og elt den minst 5 minutter, sett til heving, og når deigen er dobbelt så stor, slår du den ned og lar den heve på et melet bord med litt oljedrysset plastfolie over.

Eller: Jeg bruker min Melissa brødbakemaskin til elting. Har væsken i først, deretter det tørre. Så gjør maskinen all jobben. Når deigen er ferdig hevet, etterhever jeg den litt på bordet, som beskrevet ovenfor.

Siste finish:


Se hvor deilig den ser ut!
 
Slik ser den ut ferdig trykket ut.
 
Del deigen i to, og ha olje og litt mel på stekeplata. Fordel deigen på plata, bruk fingrene til å løfte den litt ut. Du kan også trykke litt på den med knokene.

Ha en passe mengde kjøttsaus over (sil gjerne bort litt av saften først så det ikke blir ei suppe!), og dryss med ost.

Sett på varmluftsovnen på 200 grader, og stek pizzaen midt i ovnen ca. 15-17 minutter. Siste to minuttene har du på pizzafunksjon (varmluft + undervarme), eller du setter pizzaen ned i ovnen for å skjerpe bunnen.
Ta ut pizzaen og sett inn pizza nummer to.

Resultatet: Nydelig pizza med perfekt bunn, to overspiste mennesker, stappfulle mager. Nå er det din tur til å prøve!







Kommentarer

Populære innlegg