Lettvint kalkun til nyttår



Det ble bra nyttårsstemning også med bart bryst.

En gang hadde jeg en grufull drøm om kalkuner på gård. Det var en flokk kalkuner i et stort åpent rom og jeg gikk ovenfor, på et slags platå, og så ned på dem. Da det var tid for mating, sprang kalkunene i full fart og nærmest desperat fra den ene siden av rommet til den andre. Jeg tolket drømmen som at kjøttproduksjon er fælt. Likefullt kjøpte jeg Priors kalkunbryst i stekepose og serverte det til middag på første nyttårsdag.

Jeg har jo laget «ordentlig» kalkun før, som smakte veldig bra. Denne kalkunen er ikke fullt så saftig og blir litt tørr når den varmes opp. Den er derimot lett å få til og smaker greit nok.



Du trenger til fire personer (eller to middager til to personer)

1 stk Prior kalkun i stekepose

2 pk Toro kyllingsaus (pulver)

2 gulrøtter

1/2 squash

Gjerne asparges

5 cherrytomater

Litt paprika i strimler

Litt urtegårdskrydder fra Santa Maria

Ok olivenolje (ikke REMA sin)

Potetmos av ferdige mandelpoteter, eller REMA sin ferdige potetmos, husk melk og margarin om du lager fra bunnen.

Rødkål om du har ferdig til å varme i kasserollen

Kanskje litt dampet broccoli eller rosenkål

Dette gjør du:

Varm opp stekeovn til 220 grader. Fyll en stekeform med olje, squash, og andre grønnsaker, ha krydder over. Ha over alufolie og sett inn. 

Plasser steketermometer i kalkunen, og la den stå til den når 64 grader. Ta deretter ut og la stå i 10 ,inuitter før servering.

Lag til evt andre grønnsaker mens kalkunen og grønnsaksformen er i orden. Potetmos lager du ved å mose den kokte poteten i en kasserolle med margarin. Spe på med melk og litt salt og pepper.

Saus lages fra pose da det knapt er kraft å snakke om fra denne kalkunen, sammenlignet med den du steker fra bunn, da laget jeg den beste sausen jeg noengang har smakt fra egen hånd.


Kommentarer

Populære innlegg