Hva er evigheten for deg?

Øvre Saltdal kirke der jeg ble døpt.

I jul og nyttår er det god tid å reflektere over livets store spørsmål. Jeg synes det er bra å kunne gjøre det. På julaften var jeg innom kirkegården og tente lys på graven til mine besteforeldre. Å se graven deres vekker alltid følelser og spørsmål i meg. Der hviler deres legemer, men hvor er sjelen deres? Hva skjer med oss når vi dør, og hva har evigheten med det å gjøre? Jeg er veldig opptatt av dette ordet evighet. Stort sett hører jeg det som «vi måtte vente i en evighet» o.l men for meg er det et spennende ord, et ord som åpner opp for nye og kreative innfallsvinkler til både dette livet og etterlivet.

Mange religioner opererer med versjoner av himmel og helvete. Selv buddhismen, som påstås å være en filosofi, opererer med flere varianter av helveter, der helvete også kan være kaldt.

Muslimer tror på himmelen som en velsignet hage der du møter dine kjære igjen.

I Norge har vi uttrykk som «himmel på jord» og i Fader Vår bes det til Gud i himmelen.

Men hva er evigheten, sammenlignet med himmelen? Er himmelen en frodig by eller en vakker eng, og hvordan spiller evigheten inn i dette?

En god venn av meg sa det slik: Evigheten er å gå med Gud.

Du vet når du hører noe, som bare føles så rett. At evigheten er å gå med Gud. Så blir det opp til hver enkelt å finne ut hva det betyr for han/henne. Det innebærer nok å stole på Gud: For: Du må stole på Gud.

Min svigerinne i Egypt forklarte hvorfor de var så sløve med å bruke sikkerhetsbelter slik» «We go by Allah». Dette vakte munterhet i bilen vi kjørte, og forteller også at noen ganger må vi gi slipp på vårt behov for å kontrollere alt og alle og la ting få utfolde seg på naturlig vis. Dør vi så dør vi, men inntil da setter vi vår lit til en høyere makt. Om Gud vil, så lever vi!

Apropos evigheten:

«Kanskje hun så en ung mann i en drøm, som ga henne en ring, og steinen på den ringen lyste med den åndelige klarhet og sannhets lys av lys. Og han sa: Når du gifter deg med meg, kommer resten av livet ditt til å føles som en eneste lang dag.»

Om alt vil føles som en dag - Så er det kanskje ikke mørke i evigheten, bare en eneste lang, lysfylt dag? Vel, den dagen er ikke kommet her for det er fortsatt mørketid i Nord-Norge!

Eller: Hva om du ser i noens øyne et glimt av evigheten?

Hvordan går du videre da? Og hvem går du sammen med?

God nyttår til deg fra meg.

Kommentarer

Populære innlegg