Jeg fikk Covid til slutt

 Vel. Det var vel ikke annet å vente. På den femte turen utenlands under pandemien ble også jeg til slutt rammet. Tilfeldigvis var jeg i Arguineguin på Gran Canaria, og det er vel det nærmeste man kommer en norsk by i utlandet, i alle fall i syden. Det ene norske legesenteret var stengt pga sykdom, men på det andre norske senteret var det bare å legge fram pass og forsikringsbevis, sitte der med maske og vente, og så bli tatt inn. Visste jeg at jeg hadde covid? Nei. Trodde jeg at jeg hadde covid? Nei. Hadde jeg symptomer som tilsvarte covid? Ja.

For godt trent til å holde meg frisk

Og hvor kunne jeg pådratt meg viruset? Et hovedmistenkt sted er det lokale idrettssenteret, med svømmehall og fellestreninger og treningsrom. Der var jeg fredag kveld, og det var søndag jeg begynte å kjenne at jeg hadde litt vondt i halsen. På kvelden kom det en ny tørr hoste, litt hul. Mandag satt jeg på stranda, tirsdag slo det ut i kraftig nysing og forkjølelsessymptomer. Halsen var allerede revet opp i rødt og hvitt og var uutholdelig vond. Og her på onsdag sitter jeg dvask og rar mens de tester blod, for covid, tar oksygenmetning, måler feber og lytter til lunger. - Du har positivt resultat på covid, sier damen til meg.
Så jeg tolker det at mitt behov for å trene utløste økt risiko for smitte. De drev ikke og vasket apparatene med sprit, og det var ikke air condition der. Jeg verken så eller hørte noen som hostet eller nøs der, men de spilte så høy musikk at det ville ikke vært mulig å høre noe uansett.

Syk i Spania

Jeg fikk mine instruksjoner, hentet medisin, jeg hadde bakteriell lungebetennelse i tillegg til covid, fullt av slim i lungene, og alt dette skulle kjempes mot med antibiotika, og medisiner tilsvarende Bronkyl for å løse opp slim. I tillegg tok jeg Paracet og Ibux regelmessig for å holde feber og smerte nede, for det hogde skikkelig i hodet. Jeg var også tett i nesen. Da var det bare å ligge, men hjemreisen nærmet seg jo. Veldig artig var det ikke å sitte der sjuk og vite at du må opp klokka fire om natta for å kjøre leiebilen tilbake til flyplassen, orientere deg hele veien, huske alt som må huskes, komme deg avgårde med flyet der du skal tilbringe 6-7 timer tett innpå andre. Den eneste trøsten var at jeg hadde medisinen jeg trengte.

På flyet

I tilbakeblikk må jeg si at reisen gikk forbausende bra. Det føltes som Gud hadde sendt en engel til å passe på meg der jeg lå og hvilte meg i timene før jeg skulle dra, for jeg kjente en uventet fred og velvære. På vei til flyplassen fikk jeg meg en omtur på 10 km da jeg kjørte i feil retning og endte i Puerto Rico før jeg fikk snudd. Men alt i alt gikk turen bra. Jeg kom meg greit til flyplassen, fikk avlevert bilen, og flyet var i rute. Ikke nøs jeg mer enn to ganger på ble turen eller hostet, men stemmen var blitt helt borte, så jeg måtte bruke tegnsignaler for å gjøre meg forstått. Nå er det jo ikke slik lenger at man må være symptomfri og sykdomsfri for å reise. Ellers hadde jeg måttet bli igjen i Spania.

Nå er det gått snart fem dager siden jeg kom fra syden. Brystet har gjort vondt, det har kjentes fysisk stramt rundt ribbeina og på ryggen. En gang om natten kjente jeg at jeg var tett på en besynderlig måte. Er ferdig med Azitromicina 500 mg kur - 6 tabletter over seks dager. Nå tar jeg også litt astmamedisin for å booste tilfriskning. Har stort sett sluttet å våkne om natta av hoste, men har endel slim igjen. Den Store Slappheten begynner også å gi slipp, men jeg sover fortsatt greit 12 timer om natten (har godt sovehjerte da) men ikke så mye lenger på dagen. Jeg er nå på den åttende dagen siden jeg skjønte at jeg var begynte å bli syk, så det er vel en uke med sykdom.

Jeg tok jo covid test med en gang jeg kom hjem. Det var først da jeg forstod at det var covid, for jeg var ikke helt sikker, da lungebetennelsen var bakteriell. Men for første gang av alle ganger jeg har tatt covidtester, slo den ut, umiddelbart. Og to dager sendere slo den også ut, men med en litt tynnere teststrek.

Råd? Tips? Ikke tren på gym i utlandet om du vil unngå covid. Vær nøye med håndhygiene og bruk maske om du kjenner for det. For tilfriskning: Ta mer enn nok av medisiner for å lindre symptomer og bruk sykdommen til å slutte med en uvane som røyking drikking eller snusing. Vi snakkes.









Kommentarer

Populære innlegg