Covidpine og muskelkramper etter covid

Hurtigruta på vei inn til Bodø.

For fire uker siden var jeg midt i covid. Lungebetennelse, feber, hoste, sår hals osv. Litt etter litt begynte formen å bli bedre. Men jeg er ikke helt frisk ennå. Fikk en merkelig hodepine. Føltes som om en liten nisse satt på utsiden av høyre side av hodet og banket med en liten hammer. Denne hodepinen kom og gikk, før den spredte seg til resten av hodet. Noen dager kjenner jeg ingenting, mens andre dager kan jeg ha hodepine hele dagen. Jeg kaller det for COVID-PINE. Øresusen var så sterk i begynnelsen at jeg delvis mistet hørselen. Øret er nå i ferd med å bli bra, takk og lov.

Det virker som om viruset angriper de delene av kroppen som allerede er litt sårbare. Jeg begynte straks å tenke kreft da jeg fikk smerter i ryggen uten noe forklarlig opphav. Googlet både det ene og det andre. Prøvde å roe meg selv ned, selvsagt behøver det ikke å være kreft, det var jo ikke kreft den andre gangen du hadde ryggsmerter, eller da du hadde cyste i bukhulen eller magesmerter som følge av forstoppelse - men det var vanskelig å gi slipp på de tankene.




Plutselig en kveld googlet jeg covid og ryggsmerter. Joda, der kom det treff på at ryggsmerter var en svært vanlig bieffekt av Omicron. Det gjorde meg selvsagt lettet kan du tro. Om jeg nå har muskelsmerter i ryggen tenker jeg ikke mer på det. Takk og lov at man har internett, som både kan gi sterk helseangst, men også oppheve den fullstendig slik tilfellet var for meg.

Samtidig er det litt rart å gå til legen og fortelle at jeg har hatt covid, og legen bare sier at det rapporterer vi ikke lenger, når lang covid er en greie, og legene bør sette seg inn i hvordan de ulike variantene av covid påvirker kroppen. Dessverre forstår jeg bedre hva lang covid er, for jeg kan ikke si at jeg er fullt oppegående selv etter så mange uker etter sykdommen. Hadde også svimmelhetsanfall og de er ikke å spøke med. Ja, og det høyre øyet mitt som ble litt skadet av at jeg glodde for lenge på sola en gang, har blitt verre den siste uka. Pussig! 

Dog er hjernen noe svekket etter covid. Jeg husker ikke helt hva jeg har gjort, som f.eks da jeg laget middag og skulle rydde opp, men ikke kunne skjønne hvorfor begge skjærefjølene lå ute, og hadde jeg brukt dem til noe?


 

Kommentarer

Populære innlegg