Her bodde jeg på Hellas-turen del 1

Tenk å bo så billig med utsikt mot Akropolis!


 På turen min var jeg så heldig å få prøve ut ulike typer for overnatting. Jeg lå på herberge, pensjon, leilighetshotell og avsluttet på vanlig hotell i Athen.

De to første nettene lå jeg på Acropolis View Home Hostel. For ca 15 Euro natten hadde jeg et relativt trangt firemannsrom for meg selv, og ute på terrassen hadde jeg, som du ser, fin utsikt til den aller gjeveste attraksjonen i Athen, nemlig Akropolis.

Det var rent og pent i leiligheten.

Det var dør med utgang til en svæææær terrasse, og som også sendte sola inn og vekket meg om morgenen. Jeg løste det ved å gå til den nærmeste sybutikken og kjøpe et stykke svart stoff for fem Euro. Det hengte jeg opp over døren, og dermed fikk jeg sove godt litt lengre. 

Når jeg reiser, bruker jeg også øyemaske fra Go Travel (synes de er best), det går også an å legge et tynt svart sjal, tørkle eller lignende over øyene. Det er kanskje unødvendig å forklare at jeg foretrekker å ha det mørkt når jeg sover, og stille. I Kolokotroni 48 var det litt feststøy om kvelden, men lite trafikkstøy og stille om morgenen, også på ukedager. Det var egentlig et kjempefint sted å bo, når man slipper å dele rom med andre.

Kolokotroni 48 ligger 7 minutters gange fra metro.



Det ville blitt lite plass, ja, om det var tre andre jenter sammen med meg på rommet. Jeg hadde selvfølgelig med meg full koffert, pluss ekstra bag og liten Adidas-sekk (som rommer mye!). Ei jente fra Chicago som kom da jeg var der, hadde ikke mer enn en liten bag med seg. Men så gikk hun da nesten naken rundt 24/7, som ungdommen pleier å gjøre når det er varmt (topp og shorts).

Deilig frokost


Jeg hadde en nydelig frokost dagen etter ankomst, med en ren omelett, ferskpresset appelsinjuice og kaffe (Americano). En lokal athener forklarte hvorfor prisene på frokost er så høy: - Det er fordi det kun er turister som bestiller frokost, aldri grekere, derfor kan de skru opp prisene.

Det var mye stråling på terrassen.

Til tross for fantastisk utsikt, kan jeg ikke anbefale å bo i høyden for de som er sensitive for stråling fra master. På terrassen gikk det opp i 30 000 mikrowatt, og selv om man ikke merker det der og da, vil en kjenne ettervirkningene av det senere. 

Ved å lukke døren og gå inn, senkes nivåene til under 1000, og det er OK (for den som har baldakin). Inne på kjøkkenet var det lite stråling. Dog er det noe wifi og wifi tilbys på hele stedet.

Kolokotroni 48 ligger midt i smørøyet for å utforske Athen. Du finner det på Air BnB, og om du trenger mer info/tips, kan du kontakte meg. 











Kommentarer

Populære innlegg