Her bodde jeg i Hellas del 2 - Hydra og strendene

Helt grei utsikt fra bystranda.

Jeg tilbragte to lange døgn på Hydra. Lange, fordi jeg utnyttet dem svært godt. 
Jeg hoppet fra herberge til pension, og Andreas pension på Hydra passet meg utmerket. 

Det var ikke så lett å finne den, da, for den var ikke merket, og lå for seg selv som et ekstra tillegg til Angelicas Boutique hotell. Det er litt dårlig gjort, for når man kommer og ikke har bestilt eseltransport, er det en selv som må traske opp og ned i oppoverbakker på brostein i middagsheten og glo etter et skilt som ikke finnes.


 
To hester koser seg.

Har jeg fortalt deg at Hydra er (bortimot) bilfri? Når du går til venstre langs havet (ikke spør meg om kompassretninger!) kommer du til en bred grusvei som er god å gå og jogge på. Jeg vet ikke hvor langt man kommer, men du kan i alle fall gå til Four Seasons Hotel (en mindre variant, men sjekk ut bokbeholdningen bak resepsjonen), og hoppe på en drosjebåt tilbake til sentrum (skal gå hver halvtime, koster 10 Euro per person).


Egentlig ligner det på Norge. En smal vei langs en fjord, med bratte fjellheng over. Du trenger ikke dra til Hydra. På den annen side er det fabelaktig bra å være på Hydra. 



Sola går ned fra solnedgangsrestauranten.

På Sunset Restaurant på Hydra kommer solnedgangen som en del av opplevelsen. Om du ikke vil ha middag, kan du gå på baren i tilknytning til restauranten. Da går du gjennom restauranten og videre mot venstre. Er også bademuligheter herfra. Anbefaler å gå på dagstid og sjekke ut mulighetene.



Jeg koste meg med sjømat spaghetti. Ikke for dyrt heller, om man reiser på budsjett.

Legg merke til jentene som bader.


Du drar ikke til Hydra på grunn av strendene der. Like fullt er det herlig å bade, og når man er på Hydra, oppsøker man stranda. Eller går rett ut i vannet som her, rett ved sentrum.

Unntaket fra regelen om bilfri øy.

Jeg hadde lunsj her første dagen ved Spilia Beach Bar. Drakk en aldeles nydelig hjemmelaget limonade, og åt en burger med den beste pommes fritesen jeg noen gang har smakt. 

Har lyst å reise tilbake dit bare for å gjenta det måltidet.

Da kan jeg bo på Elektra Pension, som visstnok innlosjerer enslige reisende. Ellers betaler man ofte for to, selv om man bare er en gjest.

Svært fornøyd med innkvarteringen.

Jeg sov veldig godt i min pension. Litt hard seng, og litt rar lukt fra badet etter to døgn. Fordelen var at jeg som elfølsom ikke kunne registrere wifi eller mobilstråling inne i min lille stenhytte.

Det gjorde at jeg kunne ligge uten baldakin (en slags myggnetting som skjermer mot stråling), og jeg lå godt uten den. 

El følsomhet er en moderne forbannelse som oppstod da strømmen ble oppfunnet. Det går dog an å skjerme seg og ta forholdsregler som gjør livet lettere.

Om du bare trenger en digital detox eller generelt fred og ro, er Hydra en herlig øy å stresse ned på. 

Bare ikke dra dit for strendenes skyld. Det er også en litt dyrere øy å besøke. 

Jeg hadde lyst å ta en natt til der, men plutselig var alt fullbooket. 

Kommentarer

Populære innlegg