Dugnad på Tussvatn - ny turistforeningshytte snart klar

Her er noen av dugnadsgjengen. 

Bodøs befolkning og andre tilreisende, såkalte "turister", kan, muligens allerede fra høsten av, få gleden av å søke tilflukt i Bodø og Omegns Turistforenings nye, bynære hytte bare noen kilometer fra bykjernen. Hytta var privateid, men ble så en gave fra kommunen til turistforeningen, under forutsetning at området ble brukt til aktiviteter i regi av foreningen.

Når flagget er oppe, er det folk her.
Jeg snakker om Tussvatnet. Dette okergule huset som noen bygde som fritidsbolig på en høyde. Der du har utsikt, og etter hver som trær tas bort, enda bedre utsikt ned mot Tussvatnet, der det ligger et naust hvor du kan både fiske og bade fra. Om våren pleier flere svaner å holde til der. 

Det er et magisk sted langt unna mobilmaster så hvis du har lyst å se film på telefonen anbefaler jeg deg å laste ned på forhånd. Forfriskende herlig er det dog å klare seg uten teknologiske vidundre i alle fall for en enkelt natt.

John Tore styrer prosjektet.
Det er planer om å røkte fiskebestanden sånn at det ikke bare er småfisk der. Kanskje blir det badstu der nede, kanskje en badebrygge der man også kan fortøye en båt? Alt kan skje.


Men for at noe skal skje, krever det at en mengde mennesker både forener hjerne- og arbeidskraft for å se det hele realisert. - Og vi har god tid, er mantraet til John Tore, som er prosjektleder.

Derfor var det nok en dugnadshelg på Tussvatn, både innen- og utendørs. Det ble ryddet skog, sortert og fjernet alt fra kjøkkenting, til dyner, vegghengte tepper, osv. 

 Dette var min første "offisielle" dugnad i regi av DNT, og jeg må berømme den gode stemningen og følelsen av å være velkommen, selv om knapt noen der visste hvem jeg var.
Ingunn forbereder middagen.

Man pratet som om man hadde kjent hverandre hele livet, og for
meg var det herlig å kunne stille alle mulige slags spørsmål om hytta og friluftsliv, og få gode gjennomtenkte, og grundige svar tilbake. 

Nå vet jeg for eksempel hva en Jervenduk er, og at man kan ha den med seg overalt, på fotballkamp, og til en øde øy, eller bare å sitte ute i naturen (for den er vanntett).

Jeg lærte litt mer om å tenne bål, man kan bruke litt bomull og tennestål, da tar det fyr svært raskt, ifølge bålekspert Håvard.

Håvard kan lage bål av alt.


 

Kommentarer

Populære innlegg