Biff med deilig tagliatelle i gorgonzolasaus


Biff med fløtesaus med blåmuggost er en velsignelse til pasta. Da jeg og mannen min var på Egon, fikk han dette servert og syntes svært godt om det. Selvfølgelig bestemte jeg meg for å lage det selv hjemme. Og nå vil jeg bringe oppskriften videre ut til resten av Norge.

Du trenger til to personer:

2 biffstykker på 250 gram hver. 

Disse marinerer du med olje, sitron, spisskummen, paprika og selvfølgelig salt og pepper. Jeg bruker også Urtekram sin kajun mix når jeg marinerer kjøtt av alle slag, det gir en herlig spiss på maten. La biffstykkene ligge i romtemperatur en time eller to før du steker den.

5-6 ruller Kolonihagens tagliatelle - kokes 5-6 minutt

3 dl kremfløte 

100 gram gorgonzola, skjær av den harde ytterskorpen

Grønnsaker: Ta det du har. Stek gjerne asparges, er superdigg å steke lett i pannen noen minuttet med litt smør og olje, krydre med litt salt og pepper.

Stekte tomater er også godt som tilbehør.

Dette gjør du videre: 

Varm opp stekeovn til 200 grader. Varm opp stekepannen og ha i olje. Stek biffen to minutter på hver side, ha den inn i folie, pakk inn et steketermometer, og etterstek i ovn, til biffen når den temperaturen du ønsker. Maks 20 minutter.

Kok tagliatelle samtidig som du varmer fløte og gorgonzola i en kjele. Krydre med salt og pepper. Når sausen har kokt fem minutter og osten er oppløst, heller du den over den ferdigkokte tagliatellen.

Asparges og tomat kan stekes i forkant og varmes rett før servering. Vel bekomme!





Kommentarer

Populære innlegg