Uten Covid på Kypros





 Jeg er vel en av ganske få nordmenn som har valgt å dra utenlands på ferie samtidig som norske myndigheter fraråder reiser som ikke er absolutt nødvendige. Vel, må jeg kunne si til mitt forsvar at jeg anser det som nødvendig å få tilgang på dagslys? Ja, jeg bor en nordnorsk by der vinteren er lang. I fjor overvintret jeg for første gang på mange år uten en sydentur som et avbrekk. Det gikk, men det var ikke artig. Vet du hvor lite dagslys og sol vi har over flere vintermåneder, det er LITE. Så jeg dro. Fikk meg en negativ coronatest og voktet attesten med mitt liv til jeg var vel framme på Kypros. Ordnet et flypass for Kypros for å få slippe inn, også. Og så har jeg vært forsiktig. Jada, vasket og spritet hendene og holdt avstand. Det har så langt gått bare bra.

Litt hysteri fra min side, kjøpte termometer for å måle om jeg hadde feber, for å avsløre en eventuell infeksjon tidlig. Når man reiser alene er man alene. Plutselig pep det voldsomt - måleren viste 37,8 - jeg i panikk. Det viste seg at kroppstemperaturen bare hadde økt fordi jeg hadde vært ute og trimmet. Det var jo en lettelse. 

Det gjelder også å spise OK. Tar C og D vitamin og litt sink. Oreganoolje i litt vann og Avantgarden for å styrke immunforsvar og hjelper også mot virus. Ikke pådra seg forkjølelse. Skifter med en gang etter å ha badet. Saltvanns nesespray for å holde slimhinnene myke er også et tips. 

Folk her nede synes det er for mye restriksjoner. Her går alle med munnbind, men de går opp og ned og det fingres med dem og ofre dekker de bare munnen. Noen går ikke med munnbind. På stranda er det ikke munnbind, da føler man seg normal igjen. Jeg personlig tror at avstand er nøkkelen, for her på Kypros har viruset blomstret den senere tid og da med påbud om munnbind. Hvordan blir folk smittet, egentlig? Her har viruset nådd de eldste og det er de som dør. 


Kommentarer

Populære innlegg