Kjøre på venstresiden - bilistens kår på Kypros

 



Dette er min andre gang på Kypros, og for andre gang har jeg leiebil. Før du leier bil her er det to ting du må vite: 1. De kjører på VENSTRE side her..og 2. Du sitter til HØYRE i bilen. 

Hvor mange ganger har jeg ikke gått til bilen på motsatt side for å sette meg inn og kjøre, for så å oppdage at jeg kun har funnet passasjersetet? Hallo, det er like flaut hver gang. 

Du vet at du alltid sitter fysisk i bilen nær midtstripen og motgående trafikk når du kjører på vanlig landevei i Norge. Vel, slik er det også på Kypros.

Fordi du sitter på høyresiden i bilen skal all trafikk komme MOT deg fra høyre. En tommelfingerregel er at du kan strekke ut høyre arm og se tomrommet og hvitstripa ved siden av deg. Om du strekker venstre arm skal det ikke være noe annet enn vegskulder. 

Er det flere filer på venstre side kan du selvsagt ha biler til venstre for deg. På motorveien vil du selvsagt bytte filer. Det viktigste er at du ikke kjører imot kjøreretningen på vei inn til motorveien. Det skal godt gjøre at du vil klare det, du kjører sakte inn og det er STORE skilt som gir deg retning og viser hvor du IKKE skal. Deretter er det bare å gasse opp til 80-100 og komme deg inn, det pleier å gå veldig greit.

Hva med rundkjøringene? Tenk motsatt av i Norge. Du har vikeplikt fra høyre og kjører inn fra venstre. Noen ganger i store rundkjøringer må du være litt obs på hvor andre biler legger seg og når de blinker ut. Her, som ellers, gjelder det at du ikke kjører ut i motgående kjørebane.




Kommentarer

Populære innlegg