Høsten er her - lag eplekake!

Bilderesultat for eplekake
Eplekake er bare såååå deilig!
Da jeg så deilige norske epler i fruktdisken forleden, tenkte jeg YES!, de vil jeg ha, og bak i hodet vokste en idé om å lage eplekake i helga.

Da mannen min sa ja, det kunne han også tenke seg, eplekake med iskrem det hørtes godt ut sa han, gikk jeg i gang i dag med å lage kake.

Jeg lette litt rundt, og fant en oppskrift fra Youtube som jeg gjengir her:

https://www.youtube.com/watch?v=P2oejI6PLL8

Kakedeig:
180 gr. hvetemel
125 gr. smør / eller laktosefri margarin
125 gr. sukker
2 ts bakepulver
3 egg

På toppen:
3-4 epler
3 ss mandler
2 ss sukker
1 ts kanel

Det var så utrolig lett å følge oppskriften.

Du bare blander hvetemel sukker og bakepulver, og har i smør/margarin i terninger som du jobber inn i deigen med fingrene. Deretter har du i tre sammenpiskede egg, og rører til deigen er jevn og glatt. Ha deigen i en ferdigsmurt rundt form på 24-26 diameter.

Deretter legger du i eplene som du har skrellet og skåret i ca 6-8 biter, og dryss kanel og sukker (jeg brukte perlesukker)over , og ha hakkede mandler over (det hadde jeg ikke).

Stek på laveste rille i 45 minutter på 200 grader eller 1 time på 175 grader. Sjekk med pinne om den er ferdig stekt.

God fornøyelse! God søndag!

Kommentarer

Populære innlegg