Søndagsgryte - kjøttsuppe


Mens Rafael Nadal prøver å vinne, nei, driver og vinner, sin 10. French Open, putrer denne gryta på komfyren min.

Jeg var til og med ute i to timer uten å bekymre meg, for med en støpejernsgryte og med lokket på, holder varmen seg jevn. Derfor var væskemengden i suppa helt lik da jeg dro ut, bare at ingrediensene var begynt å bli møre.

En slik gryte er fin å lage når du har grønnsaker til overs og har lyst på noe saftig, nærende, og hydrerende.

Jeg tok det jeg hadde, men basisen er løk, vårløk, hvitløk, som surrer i litt olje og litt margarin.
Deretter hadde jeg i litt skåret biffkjøtt, og litt saltet lammekjøtt i biter. Salter og peprer litt, før jeg har over tre tomater kappet i to (de kan du fjerne fra gryta senere).

Fyller på med hakk av følgende: 3 gulrøtter, 7 poteter, 1/4 kålrabi, 1/2 squash, og 1/2 paprika i fire flak. 3 buljongterninger grønnsak fra Toro. Et dryss paprikakrydder.

Har så over kokende vann ca 2 liter.

Skum av etter det har kokt opp og la koke i minst to timer.

Server med flatbrød/brød med ost!




Kommentarer

Populære innlegg