do's and don'ts på HYTTA hva angår mat og drikke

Hmm, er nå dette så godt? Og hvis det ER det, hvorfor ender jeg oftest opp med å KASTE hermetikken???
Om du, som jeg, har hytte du ikke kan frakte mat og utstyr til med bil eller båt, vet du at man må planlegge nøye hva man skal ha med seg om det er snakk om noen dagers opphold.

Men jeg ser at jeg ikke alltid lykkes med mine flotte planer, og noen ganger driter jeg meg loddrett ut. Jeg deler nå mine dyrekjøpte erfaringer med den som har tid og lyst å lese videre:

Er det nå så godt med hermetikk, da?


Jeg har i årevis båret mengder av hermetikk til familiens hytte, bare for å konstatere utallige ganger at den deilige trøndersodden har gått ut på dato. Og nei, den så ikke ut til å være spiselig da jeg tok opp lokket og inspiserte nærmere. Nå har jeg med noen bokser, som jeg har bestemt meg for å spise i år! I alle fall i løpet av det nærmeste året...

Én gang bar jeg opp mengder med brusbokser. De eksploderte da vinteren kom. Og om sommeren stod jeg der og vasket colaranden nedover veggene...Selv flere år etter kan jeg finne den søte klissete brune guffa på de utroligste ting. Hadde jeg bare blitt advart!!!

Nutellaen har faktisk klart seg bra over vinteren. Det vil si, den var blitt fast, og smakte som konfekt da jeg begynte å grave i den med en skje. Den ble deretter hevet.

Kaffen, med utgangsdato i 2013, smakte fortsatt godt! Jeg bruker "hytte"-kaffesil. Da bruker du kaffefilter, og kaffen går rett ned i en termos. Det er genialt.

Lag maten hjemme, og frys den!

Noe som HAR fungert bra, er å lage kjøttsaus (bolognese) ferdig hjemme, for så å fryse den, og ta den ut når vi drar på hytta. Da kan jeg spe den ut med en pølsesnabb, lage spaghetti, og vips, har du middag til flere sultne sjeler. Du kan også ta med frossen fiskefilet som ørret og laks, og la den tine gradvis. Obs: Husk mel, salt og pepper til å rulle den i. 

Du kan gjøre som Fleksnes, og basere deg på å spise det du klarer å høste av naturen. Men det går ikke alltid som planlagt. Jeg skulle en gang ha fiskemiddag ute fra havet, men for en gangs skyld fikk vi ikke fisk. Da ble det stekt egg til middag....

En pølsesnabb slår aldri feil....


En pølsesnabb slår aldri feil på hytta, forresten. Den har mange bruksmåter. Denne gangen tok jeg med en halv Falukorv, og noen grillpølser av kalkun/kylling. Pølsene kan du grille og ha i brød, ha dem med Toros ferdig potetmos rett-i-koppen, eller koke dem med broccoli, og ha fersk tortellini i to minutter på slutten. Det er bare å sile av, og spise. Godt med litt rød pesto, men anbefaler ikke pestoen med chili, den ble vel sterk.

Jeg er av den holdning at man vet aldri når man blir VELDIG sulten, og er redd for å sulte i hjel. Derfor har jeg altfor mye mat med meg, stort sett. Men har du et grovbrød, margarin, ost og Falukorv i sekken, kommer du langt. Legg til en pakke egg, så har du en deilig osteomelett eller stekt korv med speilegg. Jaaa! 

Glem for all del ikke ketchupen!


Hva slags grønnsaker bør man ha med på hytta? Jeg synes det er greit å ha med ferdig hakket broccoli, og en søt paprika. Da er man godt dekket, synes jeg.

Bakst på hytta? Nei, så langt har jeg ikke kommet.

Drikke? Jeg bruker rensetabletter for å rense vannet vi bruker, kommer fra en  innsjø. Ellers må man ha med litt juice og brus.

Kanskje litt melk, også? Det kan jo være veldig deilig. Ellers er det jo kaffe, te og varm sjokolade av varme drikker. 


Kommentarer

Populære innlegg