Sjokkskadet og ikke røykskadet for en gang skyld

Marerittet er over.
Som den observante leser nok har registrert, gikk et visst ektepar til anskaffelse av en Varde Uniq peisovn, for så å bli uhorvelig skuffet og nedbrutt over dens dårlige prestasjon på vedforbrenningsfronten.

Problemene oppstod fra første fyring, med soting på glass, og røyk ut i stua, og den brant ikke slik den skulle. En av teknikkene som måtte til for å holde liv i den, var å ha døra på gløtt tidvis. Og ventilen kunne man ikke justere på, den måtte stå helt åpen. Og så videre! Und so weiter!

Det er ikke bare bare å reklamere på en vedovn, og forvente å få pengene tilbake. I tillegg bruker man jo tusenvis av kroner på å installere den. Men vi fikk levert den tilbake. Vi fikk pengene tilbake. Og vi fikk en Jøtul F 165 for å erstatte den danske tøsen, som nå er slengt ut på gata.

Når skal vi våge å fyre opp, da?


Men vi turde ikke fyre opp i den nye peisovnen, selv om det bare var å sette den rett inn i hullet allerede fra første dag.

- Nei, vi skal vente til det blir litt kaldere ute, for da unngår vi kanskje problemer med innfyringa med sot og røykproblemer, sa vi til hverandre, og det sa også peismontøren, vel vitende om problemene vi hadde hatt med Uniq-en.

Likevel var det noen som mannet seg opp i heimen i dag, og begynte å fyre. UTEN min tilstedeværelse, og da snakker vi om noen som ALDRI fyrte opp i den "gamle" ovnen, pga usikkerhet for hvordan det skulle gå.

Da jeg kom hjem, brant det lystig i den nye Jøtulen, og gemalen kunne fortelle at det hadde tatt godt fyr med en gang, og han hadde LUKKET ovnsdøra med en gang, og peisen hadde FORTSATT å brenne.

Vi er i sjokk


Denne gangen er vi bare sjokkskadet og ikke røykskadet som med Uniq-en, for ALT FUNGERER SOM DET SKAL.

JA JEG VET AT JEG BRUKER BLOKKBOKSTAVER, MEN DET ER SLIK JEG FØLER DET INNI MEG. JEG ER SÅ GLAD, DET FØLES SOM EN DRØM, OG EN GOD DRØM DENNE GANGEN.

Jeg, som er blitt ekspert på nye rentbrennende ovner, kan nå si at Varde Uniq was never meant to be. Min lokale BM-forretning har tatt den ut av assortimentet, og det gjorde dere virkelig rett i. Den nye Jøtul-ovnen fungerer akkurat som den skal, den brenner en kjepp kjempelenge, og etterlater seg ikke store uforbrente askeklumper.

Denne ovnen er bare rålekker, og fyrer godt!

Ovnen passer selv på ilden

Det aller mest fantastiske er at den fyrer kjempebra nå i mildvær uten vind. Og den tar seg av fyringen på egen hånd.

Før jeg bestemte meg for å bytte til denne ovnen, leste jeg i brukanvisningen fra Jøtul at "om trekkforholdene er gode, passer ilden seg selv fra nå." Jeg husker at jeg fikk en støkk da jeg leste det, for det var liksom for godt til å være sant. Mine erfaringer fra Uniqen var at den måtte voktes som et febersykt barn for å holdes i gang.

Men med Jøtuls nydelige velkonstruerte ovn viser det seg at bruksanvisningens løfte holder stikk. Det betyr at pipa vår ER bra, og alt er bra. Nå er alt bra.

No more worries, no more worries, no more worries. Om jeg har vært bekymret for at den nye ovnen ville fungere bra etter å ha kastet ut den første ovnen med henvisning til trekkproblemer?

Nei, da, slett ikke. Ha. ha. En god kveld!


Kommentarer

Populære innlegg