Askepott unngår ASKEBRANN

Heisan!

Jeg har kjøpt meg en ASKESUGER fra Clas Ohlson med innebygd motor, for å finne en lettvint måte å rengjøre peisovnen på.

Men det viser seg at det finnes FÅ lettvinte løsninger når man har peisovn.

Garantert kinesisk askesuger.

Ikke bare å suge opp asken


For det er ikke bare å suge opp asken dagen etter du har fyrt. Du må MINST vente 12 timer fra du sluttet å fyre til du har aske over i en metallbeholder (askebøtte).

Du må vente MINST 48 timer fra du sluttet å fyre til du har asken over i en pose og i restavfallet ute.

Faktisk kan det gå flere dager før asken er helt brannsikker. Og riset bak speilet er en avkortning av forsikringspenger, dersom det skjer noe, og det kan påvises at du var for sløv med asken. Les mer her!

Vroom, vroom.

Jeg følte meg som Askepott

da jeg slet med min nedsotede, grusomme stemor av en Varde Uniq. Det var så mye sot på vinduene, og den produserte mye sot ved fyring.

Nå er jeg ikke helt kvitt denne følelsen, selv med min nye motoriserte askesuger.

For jeg må nok ta ut asken manuelt, eller suge opp og sette askesugeren ute.

Men jeg bor midt i byen, og plutselig kan det begynne å regne, så hvor skal jeg gjøre av den? Noen kan jo stjele den også, om den står ute.

Hva skal jeg gjøre?


En enkel vedovn i Egypt.
Ta ut asken manuelt, med gummihansker på, og ha den i askebøtta, og deretter suge opp når jeg er sikker på at asken er kald?

Ja, det høres fornuftig ut. For min askebøtte i metall, den får jeg vel lov å ha inne? Nei, det er visst heller ikke å anbefale....

For et styr...Gi meg gjerne tips om DU vet om en smart løsning her som gjør at hus og søppelkasser holdes trygge.

 Her ser dere en egyptisk variant av vedovnen. Etter å fyrt opp hva det nå er, venter de til det bare er glør, og så har bærer de den innendørs for å varme opp.

Og den varmer godt, hører jeg!





Kommentarer

Populære innlegg