Slik gikk det da hustruen kjøpte peis.

Her går drømmen min opp i røyk. Slik ser det ut på sitt beste. 

Alle har vel sine drømmer om hvordan det gode liv skal være. For meg handler det om å kunne ha en bolig der jeg kan senke skuldrene og slappe av. Men ofte må jeg gjennom en skjærsild av utfordringer  når jeg anskaffer meg noe nytt som egentlig er ment for å gjøre i et mitt enklere og bedre.

Da jeg kjøpte Electrolux stekeovn, hadde den ikke full kapasitet på plater og ovn. Jensen-madrassen fra Skeidar var ubrukelig. Salathakkeren fra Et Enklere Liv hakket av meg tommeltuppen. Og den ergonomiske Bamixen flerret opp fingeren. Ja, og navnet jeg at den ny balkongdøra fra Norgesvindu hadde stygge riper ved ankomst?

En drøm gikk i oppfyllelse

Men likevel slutter jeg ikke å ha forventninger. Og nå, er det en Nordpeis Uniq 1 som vekker detektiven i meg til live. For da jeg endelig fikk kjøpt min etterlengtede peisovn til en veiledende pris av 15.000, og med forsikringer fra Byggmakker om at det var en god ovn, viste seg etter montering og kjøp av røykrør og underlag for 6.000, at ovnen ikke var det som vi var blitt forespeilet da vi kjøpte den.

Så nå må jeg lære alt om denne ovnen, og hvorfor den soter og har dårlig trekk og gir røykutslag i stua og generelt brenner altfor dårlig.

To ganger har montøren vært og prøvet ovnen, og feierformannen har inspisert pipa.Byggmakker sier at om det ikke er løv i pipa, og feieren sier den er i orden, så har vi en reklamasjon.

Men vi har avlevert brev fra feieren og reklamert uten at det har skjedd noe på flere uker. I
mellomtiden har altså detektiven i meg våknet, for et så begredelig  syn og opplevelse som en nedsotet peisovn og ei leilighet som stinker bål, og sviende øyne og verkende bihuler, unner jeg ingen, og heller ikke meg!

Slik lærte jeg alt om ovner

Utallige googlesøk senere, og diverse telefoner til fagfolk, har jeg nå cand.pip tilført på CV-en min.
Nå vet jeg uhorvelig mye om piper, vindpipevifte, trekkforhold i pipa, røyksuger, ventiler i hus, undertrykk, fyringsteknikker osv.

Heldigvis ser jeg at vi har vårt på det tørre her.

Pipa har god høyde og gode trekkforhold, og vi har fem ventiler i stua. Som Nordpeis anbefaler, står pipa midt i leiligheten. Dette er likevel ikke noen fordel med denne peisovnen, som jeg skal forklare nærmere under.

Jeg må ha luft!

Du skjønner, saken er nemlig den at denne ovnen trenger MYE luft, hele 20 kubikkmeter i timen. Dette står kun i den danske bruksanvisningen, som forøvrig er krøkkete og vanskelig å forstå, og dette blir ikke opplyst om hos selger. Det står kun "mulighet for friskluftstilkobling".

Hva er nå det? 

Det er en slange du kobler til ovnen som henter inn frisk luft utenfra. Du kan koble gjennom en moderne pipe (ikke teglstein), legge røret gjennom gulvet (må brytes opp) eller du kan lage hull i veggen dersom pipa står mot en utvendig vegg. Dessverre har vi en murpipe som står midt  i leiligheten. Da har vi ikke mulighet til å koble til frisk luft.

Dette skulle vært kommunisert til oss i salgsprosessen, da man forteller hvordan man bor og hva slags areal som skal fyres opp. Men det fikk vi ikke vite noe om, og vi skjønner nå, litt for sent, at disse ovnene egentlig baseres på å ha friskluftstilkobling for å fungere effektivt.

På de danske nettsidene, og på Varde sine egne sider, står det at det bare er å koble til et enkelt slangene for å koble til friluft. Ha ha ha! Dette må da være villedende markedsføring, for vi må bryte opp vårt gulv, skal vi ha frisk luft.

De gode råds tid


Nå ringte Byggmakker i går og sa at Nordpeis skulle ha ringt oss. Det de ønsker, er å skjære av en bit av den såkalte røkvenderplaten, et hvelv som både skal sikre at ovnen avgir god varme til rommet og ikke pipa, og i følge Byggmakker sine nettsider også skal hindre røyk i å komme ut i rommet. Jaha. Vår erfaring er at den slipper røyken INN i rommet, men nok om dette.

I tillegg påstår Nordpeis at de nye Uniqene har feil på trekkventilene, sånn at den er maks åpen på venstre og ikke på høyre side, slik det framgår av bruksanvisningen. Men på min ovn er den maks åpen på høyre side. Jeg har testet det flere ganger, og har jeg den på venstre side, strupes alt av luft effektivt. Så da står alt og faller på røykvenderplata, mon tro?

Ser nå at det er muligheter for å fyre, med vinduer og oppfyringsventil åpne (men da bortfaller garanti!) og røyvenderplata borte. Men da risikerer man også at toppen blir overopphetet, og det kan skade ovnen. I tillegg klarer ikke ovnen å ta unna når det blir litt temperatur i kammeret, så det er fortsatt for lav forbrenningstemperatur. Så hvordan får jeg en effektiv fyring her?

På Vardes presentasjon av Uniq står det at den er så lett å betjene, at man bare ønsker å bruke den hele tiden. Vel, det er en sannhet med modifikasjoner, som Nordpeis Conseptstore også har tatt til seg.

Der står det at Uniq er "best tilpasset boliger med moderne ventilasjon ved riktige forutsetninger. Ildstedet tar luft til forbrenningen selv om du kobler tjil friskluft og har døren lukket".

Hva betyr nå egentlig dette, og hva er mitt ansvar som kunde for at jeg kjøper et ildsted som er egnet i min leilighet?

Vel, så ringte jeg Forbrukerrådet, og ei søt dame forklarte at det er kundens forventninger ved kjøpstidspunktet som er vesentlig, og ikke hva man eventuelt finner ut i ettertid.

Hun sa også om at det finnes "riktige" forutsetninger for å etablere dette ildstedet i en bolig, så er det selger sitt ansvar å opplyse om dette.

Vi fikk bare vite at det var en god ovn, men når du ser på Nordpeis sitt omfattende feilsøksregister, der det er alt annet enn peisen det kan være noe galt med om du har problemer med fyringa, skjønner man at man burde fått mye mer informasjon før man inngår et salg.

I bruksanvisningen står det at en moderne rentbrennende ovn kan være for effektiv for pipa di. OK. Men om det er en forutsetning at vi må bytte pipe, eller rehabilitere pipa, eller kjøpe røyksuger for mange tusener av kroner for at denne peisovnen skal virke, så må vi faktisk vite om det på forhånd, for da kjøper vi ikke denne ovnen.

Hos Byggmakker har de heller ikke en ordentlig brosjyre fra Nordpeis som forteller om disse tingene, bare en oversikt på tekniske detaljer. Men det er kanskje ikke tilfeldig? For når du klager i etterkant, skal det mye mye til for å få gjennom en reklamasjon, sa selgeren ved Nordpeis Conseptstore til meg da jeg ringte dit.

Men likevel, er jeg fornøyd. For jeg har, som på samme måte som  når jeg lærer meg nye matretter, lært utrolig mye om hvordan vedovner og piper fungerer. Det er lærdom som jeg kan bruke senere i livet. Og så spørs det da, hva jeg og Byggmakker kommer fram til. I mellomtiden sitter jeg som Askepott med min lille danske venninne med svovelstikkene, den unike peisovnen fra Varde og Nordpeis.

Kommentarer

Populære innlegg