Slik fyrer du korrekt i din nye vedovn/peisovn

Når jeg går inn for noe, gjør jeg det fullt og helt. Sånn også når det gjelder å betjene nye, rentbrennende peisovner. Jeg er nesten for profesjonell å regne. Likevel:

I dag har jeg hatt nok en eureka-opplevelse for å fyre opp i peisen, selv om jeg nå regner meg som en habil renbrenner. Jeg leste, på nettet, et tips fra noen om hvordan man best skal fyre.

Husk, at du kan finne helt motstridende råd og tips der ute, men det jeg skriver, har jeg selv testet ut hjemme i min foreldres ovn.

Jeg fraråder for øvrig å kjøpe en salatvender med hakkefunksjon fra Et Enklere Liv etter at jeg hakket av tippen av tommelen.

Sånn lærer man, en liten stund, og poenget med bloggen min, er at jeg ikke skal glemme.

Det betyr at om jeg ikke fyrer opp en vedovn på et halvt år, så vet jeg likevel hvor jeg skal gå for å hente hukommelsen min. Den ligger rett her, og om du finner noe du liker, kan du også benytte deg av den.

Ned opp- fyring eller hvordan var det nå?

På en kald og vindfylt dag, og du har lyst til å fyre, men du har slitt noe voldsomt med den nye peisovnen din, for den trekker dårlig, eller er det pipa det er noe feil med, eller hva er det som gjør at denne fantastiske kose-opplevelsen med å fyre i ovnen som så mange drømmer om, uteblir....

Hvis du spør moderne ovnfabrikanter, vil de si at du må lære å fyre opp på nytt igjen. Så nei, du kan ikke be pappa eller bestefar om råd. Dette må du klare selv. Og detaljene for å få akkurat DIN ovn til å fyre riktig, er det DU som må finne ut.

Nå har vi vaska gølvet...

Vi starter med det viktigste: Nemlig ovnen.

Du må ha

a, en vedovn som er tilknyttet pipe på forsvarlig vis.
b, opptenningsved og vanlige tørre vedkjepper, ikke for tjukke.
c) opptenningsbriketter og lighter, evt litt never.

Dette gjør du:

1. Åpne opp alt du har av ventiler på ovnen.
2. Legg to ikke altfor store vedkjepper i bunnen av brennkammeret, ha litt avstand mellom dem.
3. Legg 10-12 opptenningskjepper (helt tynne) på kryss og tvers over. Ikke ha vedmengden høyere enn der du ser de små hullene mot veggen i ovnen.
4. Legg tre brennbriketter nest øverst i haugen, og strø litt never rundt om kring.
5. Tenn på øverst, og sett ovnsdøra på gløtt. Aldri tenn fra bunnen, det kan sende kaldt røyk opp.

Vent 15 minutter til veden er fullstendig overtent og brenner så det ser nifst ut, deretter lukker du opptenningsventilen (hvis du har, les bruksanvisningen), og lukker døra. Ikke bli redd om ilden reduseres, ha mot i hjertet og vent og se hva som skjer. Du må nemlig ha dørene lukket for å få:

Sekundærforbrenning!


Nå har det brent i ca 15-30 minutter, og kanskje begynner det å bli varmt, og kanskje ser du at nå begynner det å bli en del glør.

Det du ønsker å se, er klare flammer med et hint av blått i seg. Da har du en god forbrenning. Ser du i tillegg at det oppstår flammer i kammeret der de små hullene er, vet du at nå antennes resten av gassene, og det er også et godt tegn.

Nå er det viktig at du holder tunga rett i munnen, og er fokusert. For når du skal legge inn påfyll av to stk middels store vedkjepper (ca 25 cm lang, ca 10 cm bred), skal du først åpne døra, sakte, sakte, for å utjevne trykket.

Deretter tar du en pinne/rake, og raker glørne mot fronten av ovnen.

Du har på deg ovnshansker idet du legger, ikke slenger, inn kjeppene ved siden av hverandre, eller over hverandre. Du ønsker å ha mest mulig luft mellom kjeppene. Ikke legg dem mot glassveggen.

Da kan du kort åpne fyringsventilen og ha døra på gløtt i ca 1 minutt, før du lukker alt igjen, og lar det brenne.

Lykke til!

Kommentarer

  1. Se her ja, dette var en god beskrivelse på opptenning av ovnen.
    Det er ekstremt viktig at man kun bruker tørr ved, med et maksimalt fuktighetsinnhold på 25% for opptenning av din peisovn. I mange jernvarebutikker kan man kjøpe en fuktighetsmåler som du kan bruke til å måle fuktigheten av drivstoffet til din peisovn. Hvilken ovn har du? Vi har en ny spartherm ovn, fra https://www.biopeiser-shop.no/vedovn_5272.html og er meget fornøyde. -Einar

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg