Derfor tok jeg en kaffepause

Man kan si hva man vil om kaffe, men avhengighetsskapende er den garantert. Nå har jeg hatt kaffepause i nesten 1 1/2 uke, men tenker jeg ofte på kaffe? Ja!

Ok, så hvorfor er det lurt for meg å droppe kaffen? Svaret er enkelt: Fordi jeg elsker kaffe! Når man vet at nordmenn får i seg mest antioksidanter fra nettopp denne drikken, høres det ut som om kaffen er en ekstremt sunn drikk. 

Men jeg kan jo heller drikke grønn te, som inneholder MER antioksidanter. Eller mer vann. Eller vann generelt.

Vann er oppskrytt?



 Jeg er jo ikke flink til å drikke vann. Husker jo at da det var giardia-skandale i Bergen, var det ei som ble rammet og fikk utmattelsessyndrom etterpå, som hadde drukket store mengder vann (forurenset) fordi det skulle være bra for helsa. Så alt med måte.

Glem ikke heller at man også skal sove godt om natten og ikke springe på do annenhver time. I den sammenheng er det greit å være oppmerksom på at appelsin og appelsinjuice gjør at man blir tissetrengt, så hold deg unna sitrusfrukter om kvelden, og kanskje juice generelt, hva vet jeg?

Du kan jo selvfølgelig kjøpe utstyr for å rense og destillere vannet ditt, hva vet jeg. Det går også an å legge krystaller i vannet for å lage energieliksir. Du velger selv.

Deilig kaffelukt


Det er noe så deilig med lukten av kaffe som brygges. 

Da kan jeg kjøpe en pergolator, en gammeldags kaffemaskin som sirkulerer kaffen rundt og rundt og avgir en fantastisk aroma i rommet, selv om smaken etterpå ikke er noe særlig. 

Det er altså ikke smaken av kaffe som gjør at jeg tar et avbrekk fra den svarte væsken, det er effekten den har på min kropp.

Slik lurer du kroppen din


En skikkelig god kopp kaffe kvikker meg opp skikkelig. Grunnen til det er at den blokkerer adenosin, et hormon som varsler fra når du er trøtt. 

I stedet for å ta en hvil, som kroppen ber om, tar vi kaffe. Og noen ganger, selv om kaffemaskinen på jobben er dårlig, og du egentlig ikke har lyst på mer, drikker du mengder av kaffe. 

Det resulterer i en hjerne og kropp som IRRITERES, i alle fall hvis du er følsom som meg. 

Fordi jeg ønsker å ha det godt med meg selv, og sove godt om natta. Og hvis jeg drikker én kopp, blir det aldri med den ene koppen. Det blir to, og tre. Og vann blir det ingenting av. Så da jeg kom, sterkt forsinket (19 timer), tilbake til min by, utslitt, bestemte jeg meg for at jeg skulle kutte ut kaffen.

Kaffepausen holder!


Det har gått bra! Jeg har klart det!

Og jeg føler meg roligere og mer fattet, og har mer energi av den GODE sorten, ikke den der edgy halvslitne greia der jeg bare tenker på at til frokost i morgen gleder jeg meg til å drikke kaffe!!!

Kom etter folkens! Man får et bedre liv uten kaffe! Kutt ut kaffen når du blir forkjølet, eller har langfri, da er det lettere å bryte mønsteret.

Ha en riktig god kveld, hilsen Anita.





Kommentarer

Populære innlegg