Dette er en enkel og velsmakende linsesuppe jeg har tatt fra boken "Under valnøttreet", som min gode venninne Kjersti laget til meg da jeg besøkte henne. Nå har jeg funnet boken på biblioteket, og testet oppskriften hjemme.

Dette trenger du:

1 dl grønne linser, skyllet og lagt i vann i to timer 

1 stor hakket løk
1 chili uten frø i strimler/1 strøken ts chilipulver
1 rød paprika i strimler
1 hakket gulrot3 poteter i skiver
2 ss olivenolje1 ts spisskummen
1 ts paprika
1 liter vann
2 buljongterninger
1 boks tomat/4 ferske store tomater i biter
1 ts salt1 ts sukker
1 presset hvitløksfedd
hakket bladpersille

Dette gjør du:
Stek løken i olje, ha i hvitløk og krydder. Rør inn de avskylte linsene, og grønnsakene. Hell over buljongen, og kok under lokk i 30 minutter. Smak til med salt og sukker mot slutten. Ha hakket bladpersille over ved servering.

OBS: På bildet ser du at det ligner mer enn gryte enn en suppe. Det er fordi oppskriften egentlig krever 2 dl linser, men det er for mye. Så suppa di skal bli mer flytende enn dette!

Denne kan du fryse. Og evt koke andre grønnsaker og ha ved siden av senere, sammen med ris.Smakelig måltid!

Kommentarer

Populære innlegg