Vi jukser litt og går på bondens marked

Hallois på en søndag!

Her har du litt deilig å by på til brunch, og det beste er at noen andre har gjort jobben for deg! Aven og til på en lørdag er vår skjønne nordlandsby vert for tilreisende bønder fra nært og fjern. Og er du ikke for fjern, kan du dasse ned på torget og bruke altfor mye penger på mat du kanskje ikke blir å spise.

Likevel, det viktigste er ikke om du og dine blir å spise alt, det viktigste er fornemmelsen av sunnhet du føler, innenfra, at du gjør noe som føles så rett når hundrelappene glir ut av lommeboka, for her er jo alt hjemmelaget, og fra naturen.

Jeg pleier alltid å kjøpe krøkkebærsaft om høsten, den er fantastisk, og så lett å blande, i stedet for å lage sjøl. Gulrøtter, neper, nam! Ost fra ku og geit i forskjellige varianter, til og med mozzarella og en fetavariant, samt gomme, og rabarbrasyltetøy i en liten krukke for 45,- DET har jeg jo råd til!

Fra Kjerringøy gård tilbys nydelig hjemmebakst, og jeg velger tre prøvesmaker av grovt brød, nå ligger de i fryseren, men vil sikkert smake ferskt når jeg bare får tint det....Hallo, må jo spise det brødet jeg har oppe først....

Før brukte jeg å kjøpe honning, men etter at mannen min ble dødssyk av en type med mye pollen i
(- rørte dere honningen godt før dere spiste, sa selgeren etterpå), har jeg droppet det og kjøper fra Coop i stedet. Et sted går grensen, altså!

Kommentarer

Populære innlegg