Å DU GODE LEIRGRYTA MI....


Det mest populære innlegget mitt er oksestek i leirgryte, og det synes jeg er veldig artig.

I dag fikk jeg tilbud på 350 kroner på en større leirgryte, og jeg skal fortelle litt om den.

Den tar 6,3 liter, er for 4-8 personer, og tar opp til "14 lbs turkey", hva nå det betyr.

Den er uansett større enn den jeg har, som er opptil 4 personer (da må de ligge tett, ha ha), og når jeg f.eks lager lammeknoker, får jeg lite plass i gryta.

Denne leirgryta er glasert innvendig, som skal gjøre det lettere å rengjøre. Men det aller pussigste er at du ikke trenger å legge lokk og bunn i vann i 25-30 minutter, som det vanligvis er anbefalt. I stedet tar du bare og skyller den under springen, det vil gi vann og damp nok til å steke kjøttet på en framifrå måte, står det på pakningen.

Dette er "original german clay baker". Skal teste den ut, og skrive mine erfaringer. Den er nok minst like god som den andre. Må bare anbefale dere på det sterkeste å lage lammeknoker i gryta deres. Det blir fantastisk godt, hver eneste gang.

Nå har jeg testet den ut, og jeg kan ikke anbefale den, dessverre. Både med og uten ekstra vanning ble resultatet ujevnt. Dvs: Noen grønnsaker ble for mye stekt, og noen for lite. Og selv om kjøttet ble OK..., var det ikke så bra som i den vanlige leirgryta.

Kommentarer

Populære innlegg