Pai med spinat og hvitost


Jeg har for første gang laget en mørdeig og det ble min første ekte pai. Før har jeg bare brukt ferdig enten plater og kjevlet ut, eller ferdig paideig som bare er å legge inn i formen.

Denne oppskriften så jeg på NRK og det er Rachel Allen som frister med en lekker pai. Deigen har jeg laget etter hennes oppskrift, men paifyllet har jeg endret litt.

Mørdeig.

200 g mel
en klype salt
100 g kaldt smør i terninger
1 egg

Jeg hadde mel, salt og smør i matmølla mi, og blandet alt raskt. Så hadde jeg i ett egg.
Deretter tok jeg alt på bordet og knadde den til en søt liten deig, som fikk ligge i kjøleskapet innpakket i plast i 30 minutter. Poenget er å gjøre smøret kaldt igjen, og lett og kjevle.

Så kjevler man ut, jeg brukte rutekjevle og det fungerte fabelaktig, la deigen mellom plastfolie og bænget løs.

Deretter tok jeg av det øverste plastfolielaget og la deigen over i en 28 cm stor form, (du kan bruke 24-25 også, det er det som står i oppskriften), og brukte tommelen til å tilpasse kantene og klipe av deig som var til overs.

Så forstekte jeg bunnen i 20 minutter på 180 grader, fylt med matpapir med bønner i.

KOKKETIPS: Pensle med egg over formen, og stek 2-3 minutter til, for å unngå at deigen blir veldig våt når paivæsken kommer inni.

PAIFYLL:

1 pakke spinat, vask og fjern stilker
1 liten broccoli, forkokt i 5-6 minutter og skåret i små buketter
1 liten gulrot, forkokt og skåret i pittesmåbiter
1/2 rød paprika i små biter

1 løk, skåret i småbiter og stekt lett
2-3 fedd hvitløk
3-4 poteter, kokt og skåret i skiver

4 egg
2,5 dl kremfløte
salt og pepper
skallet av 1/2 sitron
et snev av revet muskatnøtt
litt cayennepepper
litt paprika
litt pizzakrydder
40 gram revet parmesan
150 gram hvit geitost i skiver
litt ekstra gulost til gratinering

DETTE GJØR DU:

1. Spinaten kokes i litt vann i to minutter. Press ut vannet, og kutt spinaten godt.

2. Kok broccoli og gulrot, sil godt av.

3. Stek løk, ha i potetskivene etter hvert, ha litt salt og pepper og piffi over. Press hvitløk over.

4. Visp egg og tilsett krydder og skall av sitron. Ha i revet parmesanost, og spinat og grønnsaker, men ikke potet.

5. Fyll paien slik: Først potet i en lag på bunnen, så geitost over der igjen, så fyller du på med fløtemassen, legger over litt ekstra av geitosten og litt gulost.

Pass på at du har noe under, i tilfelle det begynner å renne.....Stekes i 35-40 minutter på 10 grader.

KONKLUSJON: Det gikk bra med paien, selv om noe av væsken rann ut på nersiden og ned på platen under. Geitost og spinat passer godt sammen. Ja, denne vil jeg nok lage på nytt. Men kanskje uten potet, følte ikke at potet tilførte retten noe spesielt. Klart, har du allerede ferdig potet, er det jo bare å bruke. Men jeg synes det er best med en grønnsaksblanding med broccoli, paprika og gulrot....

Det var uansett artig å lage egen mørdeig!

Kommentarer

Populære innlegg