HJEMMEBAKT BRØD I BRØDBAKEMASKINEN



Det ser kanskje ikke så fancy ut, men det hever seg fint, og holder seg godt, og når det er helt ferskt forsvinner det gjerne et halvt brød med den gang. Ja, jeg har prøvd Schakendas brød, og det ble deiligst, men tar så lang tid å lage. Jeg har også laget no-knead bread, men synes det også tar litt tid. Min favoritt er dette enkle brødet, der trikset er at jeg ikke steker det ferdig i brødbakemaskinen, men steker det i form i ovnen i stedet!

Du tar

4,5 dl lunkent vann
400 gram hvetemel
200 gram blandet mel
1-2 ss gresskarkjernefrø e.l.
2 strøkne teskjeer tørrgjær
1 ss olje (ikke nødvendig)
1/2 liten raspet gulrot

Ha vannet i bakebollen til maskinen, og bland de tørre ingrediensene før de har dem i bollen. Så kan du ha i gulrot og olje når deigen har eltet litt.

Sett på maskinen på et deig-program, på min Melissa-maskin er det program nummer 8.

Da er det bare å la maskinen jobbe en stund, etter ca 1 time vil den ha eltet og hevet seg bra. Bare følg med når den hever, og så tar du den bare ut har den i en smurt brødform, 2 liter.

Sett formen inn i stekovnen på nestlaveste rille og lar den etterheve der i ca 30 minutter, til den er godt over kanten, men ikke for mye at den flyter over!

Så setter du på ovnen på 200 grader, og lar den stå i 40 minutter. Ha over bakepapir hvis den blir veldig mørk på toppen. Ta den ut av formen og la den avkjøle på rist.

Etter ca 1 time kan du hive innpå!!!!

KOKKETIPS: De 200 grammene med blandet mel kan være f.eks en eller annen ferdig melblanding, eller grovbrødblanding, eller sammalt mel. Jeg anbefaler ikke havremel.

Kommentarer

Populære innlegg