PINNEKJØTT TIL JUL!




Røkt eller ikke røkt pinnekjøtt, det er det store spørsmålet! Familiens ønsker spriket litt, så jeg bestemte meg, under sterk tvil, å kjøpe begge deler og koke dem hver for seg. Det angret jeg ikke på!

Valget falt på Lundals pinnekjøtt, til den lekre kilopris av 270 kroner! Ble til sammen 2,7 kilo kjøtt, og det var 1 kilo for mye. Om du beregner 4-500 gram per person er det mer enn nok.
Gilde sitt kjøtt er også godt, vet jeg.

DETTE GJØR DU.

1. Ta kjøleskapskaldt pinnekjøtt og legg det i en kasserolle med masse friskt vann.

2. La det ligge i minst 12 timer. Jeg lot det ligge i 20 timer, og det fungerte fint.

3. Legg en rist eller bjørkepinner i en STOR kasserolle, og ha på vann til det når såvidt over risten.

På bildet øverst ser du røkt, og urøkt nederst. Det røkte har en dypere rød farge, og er fastere.

4. La det koke rolig i minst tre timer under lokk, til kjøttet begynner å løsne fra beina.

5. Tilbehør er jo poteter og kålrotstappe, jeg kjøpte tre ferdige pakker fra Coop og det funket kjempebra, ikke slit deg ut:-). Du har også kraften fra det kokte lammet og serverer ved siden av, om noen vil ha.

6. Da er det bare å tenne et lys og be folket til bords. Nam nam, folk spiste seg så mette at de nesten ble dårlige!

Her ligger det røkte kjøttet og godgjør seg.

KOKKENS TIPS: Hva er så konklusjonen - røkt eller urøkt? Vi var fire ved bordet og 2 likte urøkt best. 2 av oss likte begge deler, men vi spiste likevel mest urøkt.

Så det røkte er litt fastere, og sterkere i smak, både røksmak og saltsmak, det betyr at det er drøyere, for du må blande det med mer potet og kålrabistappe.

Hvis jeg må velge én type, velger jeg urøkt!!!! (men skulle gjerne hatt litt røkt og!)



Kommentarer

Populære innlegg