Helstekt kylling i leirgryte

Nydelig mørt kyllingkjøtt klart til å fortæres!


 
God søndag, godtfolk!

En nydelig søndag vi har, her i nord er det bra med blåst, men med finnlandshette og høyfjellslue med klaffer merker jeg ikke vinden. Både før og etter middag ble det tid til en tur ut, men nå skal jeg konsentrere meg om dagens middag.

For i dag har jeg nemlig, for første gang i mitt liv, laget helstekt kylling i min leirgryte. Resultatet ble så bra at nå skal jeg aldri mer bruke stekeposer i plast.

Dette trenger du:

  • 1 opptint kylling (trenger 1 døgn å tine)
  • 1 ss grillkrydder
  • 1 ss kyllingkrydder
  • 1 ts paprika
  • 1 ts kurrypulver
  • 1 ts spisskummen (malt)
  • 2-3 ss smør
Eventuelt:
Dette gjør du om du vil ha litt ekstra stas og smak. Gulrot kan også brukes.
  • En dæsj olivenolje og en dæsj frisk sitron over kyllingen
  • Fyll buken med 1 hakket pære og 1 hakket eple
  • Fyll bunnen med 1 løk og to fedd finhakket hvitløk
  • Ha 1/2 squash i skiver i bunnen
  • 1/2 paprika i biter
Dette gjør du:

Det er egentlig latterlig enkelt. Jeg anbefaler å drysse litt hvetemel over kyllingen mens du vasker den inni og utvendig. Deretter gnir du inn krydrene i kyllingen, også under skinnet, som du åpner med fingrene. Ha leirgryta i kaldt vann i ca 25 minutter, ha deretter i smør og kyllingen over. Sett inn i kald ovn, og stek i 200 grader ca 1 time, avhengig av størrelse. En stor kylling trenger 1 1/2 halv time, beregn 1/2 time per kilo. Ta ut kyllingen og se at det ikke er noe blod igjen, noe rødt, særlig i festet til låret. Bruker du steketermometer skal temperaturen ligge på rundt 70 grader celsius.

Det ferdige resultatet både så godt ut og var fantastisk mørt. Server med ris og salat. Velbekomme!

Kommentarer

Populære innlegg