MØSBRØMLEFSE 2



Oppskrift fra Tove i Saltstraumen

1 l kefir
2 ss smør
2 ss sirup
1 ss hornsalt
250 gram byggmel
250 gram fin sammalt hvetemel
ca 1 kg hvetemel

Smelt smør og ha i sirup. Ha i kefir og skyll pakken i litt vann, og ha det i. La det bli lunkent! Bland det tørre og ha i væsken. Deigen skal være som en litt klissen bolledeig. Prøv deg frem og vei emnene til 50-60 gram.

NYE ERFARINGER

Jeg har laget bakst nummer to med møsbrømlefser! Nå har jeg fått bakstefløy, og flott seildukunderlag (Takk, Tove!), så denne gangen ble lefsene mye tynnere enn sist. I snitt lå de på ca 36 -38 cm i diameter.

Jeg stekte de på styrke 6 til 6 1/2 i et halvt minutt på hver side. Jeg brukte oppskriften til Tove, bare at jeg brukte litt mindre bygg og la til litt rug. Men mannen min var ikke så begeistret, han likte konsistensen, men ikke smaken på lefsa, så godt som sist.

Så da blir det sammalt hvete og rug neste gang! Da jeg skulle varme lefsene ble det for varmt på 6 så jeg måtte ned på 5. Men når man vanner lefsa litt må ikke takka være for lite varm heller, da setter lefsa seg fast. Husk å varme lefsene med "vannsida" opp!

Alt i alt var det vanskeligere å varme lefsene denne gangen. Undres hvorfor. Bedre lykke neste gang! Nå mangler jeg bare melkoster!!!

Kommentarer

Populære innlegg