INDISK RISOTTO (KEMA)



Denne oppskriften har jeg tatt fra kokeboken "Med smak av India". Nydelig rett!

1/2 kg kvernet lammekjøtt eller storfekjøtt (Jeg bruker 400 gram fra Gilde)

8-9 fedd hvitløk
Fersk ingefær, på størrelse med to valnøtter
1 middels stor løk
4 ss olje til steking (jeg bruker raps)
1/2 ts malt chili
1/2 ts gurkemeie
1 ts spisskummenpulver
2 ts korianderpulver
1/2 ts garam masala
2 1/2 dl ferske korianderblader (jeg bruker en potte)
2 dl moste tomater, utspedd med 1 dl vann

1 ss tomatpuré
3 ss yoghurt naturell (jeg bruker økologisk, den er topp)
ev 4 stjerneanis
2 1/2 dl dypfryste erter (kokes opp separat og siles av)
salt


Skrell hvitløk og knus den, skrell ingefær og riv den. Finhakk løk.

Varm oljen i en stor tykkbunnet kasserolle på middels varme. Tilsett løken.

Stek til løken er gjennomskinnelig. Rør av og til.

Tilsett ingefær og hvitløk og brun det i to minutter.

Tilsett alle de malte krydrene og bland godt, la det steke 1-2 minutter.

Ha i kjøttdeig og mal den godt sammen med fett og krydder. Ha gjerne litt pepper i om du liker det. Stekes i ca 5-10 minutter.

Rør inn moste tomater og vann (stjerneanis til storfekjøtt, jeg har i to stk, og tar de ut etter 10 minutter for å hindre at smaken blir for sterk) og yoghurt. Legg på lokk og kok på middels varme i 20 minutter.

Siste 5 minuttene har jeg i hakkete korianderblader og erter.

Server med basmatiris, vi pleier å blande alt. En fantastisk rett, og vil du ha den enda sterkere, øker du på med krydder og chili....

Kommentarer

Populære innlegg