Hvordan lykkes med scampi

 

Kjære scampi - jeg elsker deg!


Grilling av reker på stranda.

Scampi er ikke noe jeg har vokst opp med. Heller er det ikke noe jeg ville valgt om jeg var på restaurant. Ferske reker, ja, på loff og med majones, men hva er greia med scampi?

Du må åpne skallet litt på ryggen og gni inn sausen.
Øfas fra Coop er bra.



Scampi med pasta.

Min mor elsker scampi. Det samme gjør han jeg deler livet mitt med. Det tok litt tid, men nå er scampi med i repertoaret mitt.

Det viktigste hva angår scampi, er å ikke grille/steke den for lenge. Da blir de SEIGE! OG FORFERDELIGE! De aller største rekene, med skall, trenger maks 10 minutter i ovn på 220 grader. De mindre, uten skall, trenger bare å stekes et par-tre minutter i panne før de er klare. Det enkleste er å bruke scampi uten skall, men gubben hevder at scampi med skall er hakket bedre.

Du trenger ikke krydre med mer enn litt olje, hvitløk, sitron, spisskummen, og salt og pepper. Kok noen penne og ha over litt arrabiatasaus (fra Kiwi, Eldorado sin) og du har et nydelig måltid.

Ris: Kok opp ris og bland i litt grønnsaker. Ha over hoisinsaus og stek rekene - og vips, har du en scampi wok.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære innlegg