Merkelige myter om kloden vår

Midgardsormen
Den lille jordkloden vår sirkler rundt sola, og rundt jorda sirkler månen. Det vet jeg i en alder av 44 år. Mye fordi jeg kan lese og skrive, og er det noe jeg ikke vet, googler jeg det. Bare de siste årene har det blitt tilgjengelig utrolig mye spennende å få med seg over nettet, både lese, se og høre. Nesten for mye av og til. I det siste har jeg merket at draget mot smarttelefonen alltid er der. Som en baby som får melken sin gjennom en mobiltelefon.

Likevel, jeg lærer så mye hjemmefra om ting der ute, kunnskap jeg ikke hadde tilgang til da jeg var 12 år og måtte nøye meg med å låne maks to bøker av gangen på skolebiblioteket. Da brukte vi leksikon, slo opp i oppslagverk, og kopierte informasjon ved å skrive den av. I dag kan jeg gjøre enkle søk, men etter hvert kommer jeg dypere inn i materien, skikkelig dypt, som noen på enkelte rare YouTube-videoer uttaler: How did I end up on the far side of YouTube? Så er det å riste av seg det hele, le litt, trekke litt på skuldrene. Og så begynne på nytt!

Jordkloden, ja, tilbake til den. I natt drømte jeg om Ourobourus, slangen som hele jorden hviler på. Har du hørt om Midgardsormen? Den enorme ormen som omkranser jorda?

Symbols of Eternity

Når ormen har reist rundt hele jorda, møter den seg selv, og spiser seg selv, biter seg selv i halen. Dette er en type evighetssymbol som du ser flere eksempler av ovenfor.

Så masse ormer

Vi finner igjen slangen i historier fra hele verden. Den aller mest kjente er nok da Adam og Eva ble anbefalt å spise av visdommens tre, noe deres skaper ikke syntes mye om. Det ble de behørig straffet for. Men slangen var ikke nødvendigvis ond, den ville at menneskene skulle være likestilte og ha kunnskap.

Bilderesultat for thailand serpent goddess


Naga Kanya, slangedronning, med menneskelig overkropp, men slange som underkropp.
Ifølge mytologien er det nagaene som gir oss regn. De er i alle fall forbundet med det vannlige elementet.

Og slangene var, som indere feirer i den storslåtte Kumbh Mela, med da skapergudene rørte i kosmos for å lage guddommelig drikk, amrita. Nagaenes konge, Balarama, ble brukt som rep for å "røre i gryta".  Den selvsamme Balarama dukket opp igjen senere i form av Nithyananda, og selveste Vishnu hviler på ham i form av Shesha, den som hele verden hviler på. Glem tyngdekraften her, altså.



Kommentarer

Populære innlegg