Hjemmelaget norsk is - hva er nå det?



Her fra Egypt er det vanskelig å virkelig forstå hvordan den norske vinteren fortoner seg, for pesoner som kun har sett is i sin egen fryseboks, og forbinder Norge med totalt mørke. Bildet ovenfor er tatt av den nyfrossede fossen i Junkerdalsura, og om du ser nøye, kan du se at det renner vann der, og bak isen renner det også vann. Snøen, isen, og ulike vintervarianter avgir ulike stemninger. Men mørkt snøslaps på ruta når man kjører, og veier og fortauer som fryser og tiner om hverandre, er noe vi ikke liker. Det er også nydelig å se snøen som laver ned, når man er inne, ikke fullt så nydelig å være den eneste naboen som måker parkeringsplassen når snøen faller i sekkevis.

Her nede er ikke folk opptatt av nedbør for det regner nesten aldri. Været kategoriseres i hett, varmt, godt, middelsvarmt, kaldt og iskaldt. Temperaturen deles inn i sommer og vinter. 

Det må sies at det er fantastisk å være et sted der sola følger dagen. Ikke være på den skeive enden av kloden. Her går sola ned og står opp til faste tider. For jeg vet jo at snart er det dagslys kun fire timer der jeg bor. Men da jeg bodde i Finnmark var det som om mørketida aldri gikk over. Og på Svalbard er det visstnok enda tøffere.

Her nede vet de ikke hva votter er, og allværsjakke, ulltrøye og varmesåler på batteri. Det vet ikke hva en levegg er. Osv. Men jeg kan fortelle at når det er vinter her nede, og særlig i innlandet, er det bitende kaldt og rått. Det er grusomt. Ingen fyrer, ingen har på varmovn, alle sitter inne og hutrer i 12-14 grader. Men DE tror at vi sitter inne og fryser slik hos oss selv. Hva? Har ikke jeg vedovn, som sende gyldne innpakkede solstråler gjennom rommet og varmer meg? Har jeg ikke vifteovn, radiator, osv. Jo det har jeg, jo det har jeg! 

Og når sola skinner, er jeg ute! Mens her, sitter de inne og lukket alle skodder uansett hva slags årstid det er. Utakknemlighet, kaller jeg det. De vet ikke hvor godt de har det. Men jeg må bare avslutte nå før jeg smelter bort. 

Kommentarer

Populære innlegg