Tidsreisen

I natt hadde jeg en besynderlig drøm der jeg reiste tilbake i tid. Jeg drømte at jeg var sammen med min far, og min mor, og de var begge unge. Min mor var pent kledd, og hun var veldig interessert i min far. Min bestemor og bestefar var også der. Begge er avdøde, og selv om jeg har drømt mye om min bestemor siden hun gikk bort, har jeg omtrent aldri drømt om "Besse", som døde i 1983.

Det er for øvrig en litt komisk historie knyttet til Besse sin bortgang. Kvelden før han døde, fikk han et hjerteinfarkt i sitt eget hjem, som vi barna ble vitne til fordi vi bodde i samme hus.

Min bestemor, som var av den gamle skolen, ville ikke at han skulle dra ubehøvlet på sykehus, og satte i gang å barbere den svært syke mannen, som satt der i godstolen i stua. Hun brukte de der gammeldagse elektriske barbermaskinene, og for meg som 11-åring var det et sjokkartet syn å se henne gå løs på ham på den måten.

Hun mente det godt, da, og min mor fortalte nettopp en historie om da bestemor selv var syk, og legen skulle komme, at det måtte ryddes godt før han kom. Det var også trist og forferdelig da legen kom, og jeg så ham sette en kjempelang nål i hånden på Besse. Og i ambulansen ute så jeg bena hans ytterst fra båra, som lå og skalv. Ingen kom og spurte hvordan vi barna hadde det, vi bodde tross alt ute på landet og man snakket ikke om følelser på den tiden.



Vel, nok om det, mannen døde på sykehuset, og familiens overhode var borte. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg og min søster, + mine foreldre, egentlig skulle reise til syden for første gang den dagen. Den reisen måtte selvsagt avbestilles, og jeg fikk vite hvor vi skulle.

Ikke for tynget av sorg akkurat da, syklet jeg opp til nærbutikken for å handle, og da jeg kom inn husker jeg at jeg vrengte ut av meg følgende:
"Han Besse e død, og vi skal til Costa Rica!"

Sånn kan det komme ut av munnen på en 11-åring. Senere oppdaget jeg at det var Puerto Rico vi skulle til, på Canary Island (og hva har nå Kanariøyene med island å gjøre, tenkte jeg da jeg først kom dit).

En morsom digresjon i et for familien trist øyeblikk.

Tilbake til min drøm.


Ja ha, så var Besse der, og det var en trivelig drøm. Jeg drømte også følgende beskjed:

Love
Every day
Every heart

så da har du som leser dette noe å gruble på. Det var i alle fall en fin drøm med gode kjærlighetsbudskap, og et historisk tilbakeblikk. Og det jeg egentlig hadde tenkt å fortelle, er at jeg drar til Røros i morgen med mamma!

Den historiske bergstaden! Endelig!

Kommentarer

Populære innlegg