Riskoking for dummies

Etniske nordmenn som jeg kan tidvis streve noe voldsomt med å få til å lage ris. Vi ender opp med Toros enkeltpakker for å koke i vann (der jasminrisen er å anbefale), eller vi lager selv, for å ende opp med et ofte ulikt resultat. Det bare ER vanskelig å koke ris. Det vi ønsker, er en lett og luftig ris, og ikke en overkokt smørje av en grøt.

Jeg har før lagt ut oppskrifter på ris som jeg fortsatt anbefaler. Men for de av dere som liker å lage mat med hjelpemidler, er dagen kommet til å anbefale å dampe ris i en Phillips dampkoker.

Jeg har før hatt varierende resultat med elektroniske riskokere. Den fra Europris til en hundrelapp fungerte bra til jeg klarte å ødelegge den. Den fra OBH Nordica laget god ris, men begynte raskt å svis i bunnen på hold varm-modus.

Men med Phillips dampkoker kan både jeg og du lykkes med å lage deilig basmatiris.

Dette gjør du:

1. Kjøp en dampkoker.
2. Vei opp 200 gram basmatiris av beste kvalitet.
3. Vask risen godt i et dørslag og la det renne av.
4. Ha risen i risbollen som følger med dampkokeren.
5. Hell over 3 dl. vann.
6. Dryss litt salt over og gjerne en ts klatt smør.
7. Trykk på knappen der det er bilde av en risbolle.
8. Etter 40 minutter har du deilig ris klar til servering, nok til tre personer.

Anbefales på det sterkeste!


Kommentarer

Populære innlegg