Enkel formkake


Jeg har trålet matbutikkene, og det er smått med ferdigpakker for å lage en helt enkel formkake, noe min svigermor har bedt meg om å lage.

Derfor måtte jeg bruke Sverre Sætres bakekokebok, og det første forsøket ble ikke bra, for det ble rett og slett for mye smør.

I dag laget jeg en litt annen variant, og hurra, den ble bra.

Så dette gjør du for å lage en enkel formkake til en koselig stund med en varm kopp te til.

Ingredienser:

150 gram sukker
3 egg
150 gram hvetemel
1 ts bakepulver
1 1/2 ts vaniljesukker
100 gram smeltet smør (det står 150, men det er i meste laget)

  1. Pisk egg og sukker hvitt, det tar minimum 5 minutter.
  2. Ha i det smeltede, litt avkjølte, smøret.
  3. Bland de tørre ingrediensene og sikt dem ned i bollen og rør forsiktig.
  4. Skvis evt. litt sitron/raspet sitronskall over røra.
  5. Ha i smurt 1 liters brødform, og stek i 40 minutter i 180 grader, nederste rille.
  6. Skjær rundt formen og tøm ut kaka etter ca. 10 minutter. Står den lenge i, blir den våt.
Vent litt så kaken får til å sette seg.

Kommentarer

Populære innlegg