Tomatsuppe a la Sophie Dahl


Sophie Dahl er en veldig søt kvinne, full av romatiske innfall og lengsler. Men jeg er mer interessert i om hun lager god mat. Denne gangen hadde jeg lyst å teste hennes tomatsuppe.

Jeg tok

8-10 store tomater, skåret i 4 biter (ca 2 kg)
1 klase med hvitløk, delt i to, med skallet på
2 rødløk, à fire biter hver
salt, pepper, 2 ss god olivenolje
noen kvister fersk timian
1 ss gyldent sukker (naturlig rørsukker)

Alt dette la jeg inn i en lasagneform, og satte midt i forvarmet ovn, ca 190 grader i 45 minutter.

Den kom ut og luktet fantastisk. Jeg presset ut hvitløkene.

Deretter purerte jeg blandingen med stavmikser. Du kan også bruke blender, er kanskje det enkleste.

Så tok jeg

ca 3 dl grønnsaksbuljong
1 ts worchestershiresaus
1 ts balsamicoeddik

Og spedde ut i suppen.

Da var den ferdig!!! Du kan selvsagt ha en dæsj fløte i denne.

KONKLUSJONER: Nå har jeg laget en annen suppe før, da fra hermetiske tomater. Jeg må si at begge ble veldig gode, men at jeg liker den første best. Men Miss Dahls oppskrift er bra, og enkel å lage. Eneste er at den gir litt smak av frøene. Kanskje jeg neste gang lager fra boks, men har i timian og hvitløk som i denne oppskrifta. Da blir det veldig lett. Frøs forøvrig ned denne suppen og den er perfekt for oppvarming. Virker som den blir bedre jo lengre den står.

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/roastedtomatoandthym_93625

Kommentarer

Populære innlegg