På vei til Hydra - min episke reise til havs

 Andre etappe i min episke reise til Hellas foregikk på havet. Jeg tok hurtigbåt fra Aten og Piraeus (vanskelig å stave den der) ut til den mest sagnomsuste øya av dem alle: Hydra! Øya der Leonard Cohen og NORSKE Marianne (Fra sangen "So long, Marianne) hadde en affære for mange tiår siden. Vet ikke om en kjendisaffære som dette hadde vakt like stort oppstuss i dag. Men den fikk meg avgårde til Hydra, da. Jeg husker tilbake til kvelder og netter da platespilleren enda var i drift, og en av sangene som pleide å bli spilt, var nettopp av Leonard Cohen. Kan man si at han hadde en slags nattstemme, myk og avslappende? Ja, det kan man.

Veldig snasen båt, dette her.

Tilbake til saken: Mitt opphold på Hydra. Hvordan kommer man seg til Hydra? Da må du ta hurtigbåt eller ferge. 

Det tar 1-2 timer å komme seg dit. Du trenger 1 time på å komme deg fra sentrum med metro til kaia. Metroen kan være dårlig merket. Det er ikke alltid lett å se hvilken stasjon du kommer til, eller sitte nært nok til å følge med stasjonene inne i vogna. Det er ikke alltid at endestasjonen er endestasjonen, noe jeg erfarte da jeg skulle ta metroen til flyplassen. Bom var det stopp, og bytte til en annen linje, som skulle komme 25 minutter senere. For å kunne nå flyet måtte jeg gå ut på hovedveien og praie en taxi. Det kostet meg 17 Euro mer på taksameteret, og i tillegg ble det 8 Euro i påslag fra sjåføren. Jeg blir å skrive mer om dette i et annet innlegg.

Når du kommer tilbake til Piraeus etter å ha vært på øyene, er det svært kronglete å finne stasjonen. Jeg måtte henge meg på noen jenter, og det gjorde susen.

Jeg booket online på Ferryhopper.com, det kostet 44 Euro, og var noe dyrere enn å bare booke selv på Alpha lines egne nettsider, hvilket jeg gjorde senere. Når du legger inn øyhopping som alternativ, får du rabatter. Dog er det greit å bruke nettsøk for å se hvilke selskap som trafikkerer strekningen så du kan reise som det passer deg selv best.

Når du kommer til havna må du gå ned til havet og ta til venstre. Det kan ta opptil 5-10 minutter å gå dit. På din venstre igjen (når du allerede er på sjøsiden) ligger et lite kontor der du får skrevet ut billetten din. Det anbefales for da slipper du raskere om bord enn om du bare har billetten på mobilen. Dette handler også om arbeidsplasser...Skjønte at dette var en greie...

Det står at du må møte opp en time før avgang. Men det er nok om du er der 40 minutter før, det var i alle fall da de startet ombordstigningen. Ute på øyene skal det være nok å møte opp 10 minutter før avgang. Beregn uansett godt med tid. Det er kafeer på sjøsiden også.


Alpha lines rute dekker Poros, Hydra og Spetses.

Det var bekvemt og godt å reise, og i tillegg var jeg så heldig at en av mannskapet tok seg av kofferten min, så jeg slapp å dra den opp og ned landgangen. Om bord var det en kafé der man kunne kjøpe toast, som bestod av en tørr skive med ost og kalkunpålegg. Nei, det gikk ikke an å varme den, forklarte mannen bak disken. OK.


Det er flere ferger og hurtigbåter som går til øyene, så prøv og husk hvilket selskap du bruker. Da jeg skulle dra fra Poros, var jeg fast bestemt på å entre feil båt. Jeg var så ivrig etter å komme om bord at jeg ikke hadde fått med meg at det var et helt annet selskaps båt som hadde lagt til kai enn det jeg hadde billett til. Hvis du får opp videoen ser du at det er en RØD båt som kommer. Min båt var BLÅ. Litt flaut.

Litt av havna i Hydra.

Du kan reise på 1. klasse eller økonomiklasse (under dekk), men det beste er å sitte ute og få med seg alt som skjer. Men det er ikke så mye som skjer, og det blåser godt der ute. Ta med jakke og lue/skjerf så du ikke blir forkjølet om du velger å sitte ute. Om sommeren er det sikkert rift om plassene oppe/ute, men du må uansett gå inn og sette deg på plassen din inntil båten har forlatt havnen.

Jo, svært vakkert. Been there, done that.


Når du kommer fram er det bare å forlate båten og finne ditt krypinn for natten.





Kommentarer

Populære innlegg